Belgen kiezen graag een elektrische auto (of plug-in hybride) omdat dit beter is voor het milieu … maar voornamelijk ook omdat deze fiscaal interessant is voor onze portemonnee. Maar meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek van Volvo Cars Belgium had geen idee waar de elektriciteit vandaan komt voor het laden van de auto. En moet je groene stroom aankopen om echt het verschil te maken? Je hoort geregeld dat zonder groene stroom, elektrisch rijden echt wel vervuilender is dan een diesel. is dat waar?

Elektrisch rijden op grijze stroom is helemaal niet beter voor het milieu, of toch … ?

Hoewel grijze (mix van vnl. gas en nucleair in België) elektriciteit  laden een wrang gevoel geeft, is het niet zo dat de elektrische auto op niet groene stroom vervuilender is dan de traditionele verbrandingsmotor. Een gemiddelde benzine/dieselmotor stoot namelijk 30% meer CO2 per kilometer uit dan een elektrische auto geladen met grijze stroom in Nederland (Zie studie TNO). Een andere studie van Transport & Environment haalt voor Nederland zelfs 50% reductie. De Belgische markt met een aanzienlijk Nucleair deel productie bespaart volgens deze studie op grijze stroom tot 65% CO2. Dat betekent dat de elektrische auto óók met grijze stroom beter is voor het milieu. Maar we kunnen beter. We willen naar een situatie waarin mobiliteit vlot 70% minder CO2 uitstoot over zijn hele levenscyclus. 

 

source: TransportEnvironment.org 

Waar we laden is uitermate belangrijk want ieder land heeft zijn eigen energiemix. België is dankzij z’n nucleair park zeer voordelig qua CO2 uitstoot met zelfs grijze stroom. Andere landen hebben nog een aanzienlijk deel productie via kolencentrales waardoor het aandeel CO2 Grijze stroom stijgt. Maar zelfs in Polen is elektrisch rijden minstens 10% voordeliger qua CO2 impact. Zweden en Frankrijk, maar ook Noorwegen hebben grotendeels CO2 arme productie.

 

 

Willen we maximaal impact hebben, moeten we echt groen gaan laden. Maar dan komen we toch verschillende problemen tegen, want hoe goed is dit eigenlijk mogelijk? Er zijn steeds meer bronnen hernieuwbare energie in België. De laatste jaren is het aandeel verdubbeld. Juist Bio-massa is een discussiepunt gezien het wel degelijk CO2 uitstoot. In de Noordzee worden de komende jaren nog heel wat windmolenparken gebouwd om dat aandeel nog te verdubbelen.

bron:oponeo.be

Laden we groen aan de openbare laadpalen?

De meeste publieke laadpalen zijn geplaatst onder Minister Tommelein die de verplichting heeft opgelegd aan de winnaar van de publieke tender om exclusief groene stroom te laden. Ook Luminus heeft voor zijn publieke snellaadpalen een exclusieve groene stroom contract. Het moederhuis EDF heeft 200 snelladers geplaatst langs de franse autosnelwegen onder hetzelfde principe. Maar ook Tesla heeft voor zijn 450 locaties in Europa exclusief groene stroom gecontracteerd.

Maar eigenlijk is de publieke laadpaal per definitie niet een logisch beginpunt wanneer we groen willen laden. Ruim 90 procent van de laadbeurten vindt namelijk thuis plaats, of op het werk. Daar moeten we zijn wanneer we echt aan de slag willen met het groen laden van onze elektrische wagen.

 

Thuis laden, wat kost groene elektriciteit?

Laten we voor het gemak kijken naar de kosten van het thuisladen van de auto. Thuisladen kost je gemiddeld € 4 per 100 kilometer wanneer er rekening gehouden wordt met de daluren en uiteraard de beschikbare netwerkbeheerder en stroomleverancier. Maar is groen laden  dan ook betaalbaar? Iedereen kan nakijken welke stroom contracten voor zijn situatie het voordeligste zijn via de V-Test in vlaanderen, beheerd door de Vlaamse energieregulator VREG. Je zal merken dat er heel wat groene leveringscontracten zich in de top 10 beste deals bevinden.

Daarnaast zijn dit niet alle kosten, tenzij je al een laadpaal hebt plus de infrastructuur om de elektrische auto te laden. Een thuislaadpaal is een betere keuze wanneer je sneller wilt laden . Of een laadpaal op het werk natuurlijk.

 

En vervolgens groen laden met zonnepanelen!

Wie thuis wil laden zonder een al te hoge energiefactuur van zijn energieleverancier kan eenvoudig zonnepanelen laten installeren. Subsidies voor thuisinstallaties zijn niet meer beschikbaar want een gemiddelde thuis installatie kost nog maar een 6.000€ terwijl dit enkele jaren geleden nog 25.000€ kostte. Dus vandaag kan je rekenen op een terugverdientijd van een 7 a 8jaar terwijl de kwalitatievere zonnepanelen ruim 92% procent van hun productiecapaciteit behouden na zelfs 25jaar. Dit blijft dus de goedkoopste manier om groen en aan een gekende prijs je elektrische wagen te laden. Bedrijven zoals Go-Solar zijn een referentie binnen de markt voor het plaatsen van zonnepanelen.

Er zijn tal van laadoplossingen zoals het merk ZAPPI die speciaal ontworpen zijn voor particulieren met zonnepanelen. Zo kan je je wagen exclusief laden op je eigen zonne-energie ofwel een minimum aan stroom uit het net verbruiken aangevuld met eigen productie van je zonnepanelen.

bron: Oponeo.be

 

Eigen verbruik tijdens productiemomenten zal in de toekomst nog veel meer gestimuleerd worden. De VREG en de politieke meerderheid wil namelijk dat we veel meer zonnepanelen gaan installeren, maar het distributienetwerk Fluvius kan dit maar aan als we zelf meer gaan verbruiken en dus minder injecteren in het net. Een elektrische auto en thuisbatterijen zullen hier in de toekomst mee helpen.

 

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.

Naam(Vereist)