Sinds de lancering in 2018 is er heel wat geschreven over de Mercedes EQC. Overall is de EQC een oerdegelijke elektrische wagen met een indrukwekkende acceleratie voor een SUV. Wij focussen ons niet zozeer op de weglegging, maar wel specifiek op zaken als de batterij, laadmogelijkheden, etc.
Het batterijpakket van 85kWh, waarvan 80 kWh bruikbaar, is goed voor een werkelijk bereik van 380km. De Mercedes EQC verbruikt relatief weinig. Een ritje op de autostrade in goede weersomstandigheden kwam op 21kWh/100km over de autostrade. Dat is vergelijkbaar aan een Tesla model S, maar de EQC is wel een grote SUV. Het lage verbruik compenseert deels de iets kleinere batterij. Met een rijbereik van een 330km kom je van Arlon tot in Knokke, wat op zich voldoende is voor meer dan 98% van onze bedrijfswagens.
De Mercedes-Benz is uitgerust met 2 elektro motoren, eentje vooraan en de andere op de achteras. Samen leveren ze 300 kW ofwel 408pk. Doordat de EQC het platform deelt met de gewone GLC en samen worden gebouwd in de fabriek in Bremen, zijn er wel enkele beperkingen aan het chassis. De elektrische motor bevindt zich vooraan. Namelijk als een gewone motor en is er geen frunk (front trunk) zoals bij andere elektrische modellen (Tesla, Audi e-Tron).
Interessant is dat de meeste publieke laadpalen gewoon consulteerbaar zijn via het navigatiesysteem. Je hebt dus geen aparte apps nodig. Momenteel beschikt de Mercedes EQC nog over een 2-fasige lader die tot 7,4 kW kan laden. Er gaat een update komen waardoor deze tot 11 kW kan laden, dit zal hem een stuk concurrentiëler maken. Wij adviseren je graag in de keuze van een laadoplossing.
Qua snelladen bij fastchargers kan de EQC tot 112 kW laden. Iets meer zou meegenomen zijn, zeker voor dit type wagen waarmee je misschien ook wel graag op vakantie gaat.
Configureer je M-B EQC hier, en contacteer ons voor een offerte, wij zoeken vrijblijvend de goedkoopste leasing in de markt!
Het volledige artikel van deze wagen, lees je hier.