Review: Mercedes EQC 400

Review: Mercedes EQC 400

Mercedes-Benz is een van de oudste automerken ter wereld, het eerste voertuig van Carl Benz dateert van 1885 en sindsdien is er een lange geschiedenis van doorontwikkelen van diezelfde technologie. Het is niet eenvoudig voor een historisch automerk als Mercedes-Benz om drastisch van koers te veranderen. Na de lancering van de elektrische B klasse in 2014 was het even afwachten hoe de nieuwste creatie – de Mercedes EQC – zich zou positioneren ten opzicht van Tesla, Audi maar ook Jaguar. De B-klasse 250e dateert nog van de periode dat Mercedes een aandeel had van Tesla waardoor beide merken heel wat technologie hebben uitgewisseld. De EQC is dus de eerste elektrische Mercedes welke ze zelf hebben ontworpen.  Sinds de lancering in september 2018 is er heel wat geschreven over de Mercedes EQC. Bij Stroohm focussen wij ons niet op de weglegging of pakweg de kofferruimte, maar wel specifiek op de batterij, laadmogelijkheden en de capaciteiten van autonoom rijden. Namelijk alle specifieke elementen voor een elektrische (autonome) wagen. 

Batterij

Mercedes -Benz maakt batterijpakketten via haar 100% dochterbedrijf ACCUMOTIVE in Kamenz Duitsland. Dat bedrijf koopt op haar beurt de Lithium-ion batterijcellen bij LG Chem en/of SK Innovation. De technologie van deze cellen zijn NMC (Nickel Mangaan Cobalt) in een vermoedelijke mengverhouding van 6-2-2. Deze wordt niet door Mercedes-Benz zelf gecommuniceerd, maar dat is wel ongeveer de energiedichtheid voor een 80kWh batterijpack (384 cellen) van 625kg (85kwh batterij grootte waarvan 80kwh bruikbaar). In de markt is voor dit type wagens 90-100kWh de norm welke zou kunnen bereikt worden met de nieuwste NMC 811 of een iets dikker batterijpakket in de hoogte. De huidige 80Kwh batterij is goed voor een werkelijk bereik van 330km. In dit segment zou een autonomie van 420km met een 100kWh pack wel comfortabeler zijn. Maar gezien de type aanduiding EQC 400 zou er later ook een versie EQC 500 kunnen volgen verwijzend naar een autonomie volgens de WLTP van 500km. Waarvan we weten dat de werkelijke kilometers lager uitvallen. Niet onbelangrijk is dat Mercedes 8j of 160.000km garantie geeft op de batterij!

 

Motor

Mercedes-Benz gebruikt 2 asynchrone motoren, eentje vooraan en de andere op de achteras die samen 300kW ofwel 408pk leveren. Doordat de EQC het platform deelt met de gewone GLC en samen worden gebouwd in de fabriek in Bremen, zijn er wel enkele beperkingen aan het chassis. De elektrische motor bevindt zich vooraan namelijk als een gewone motor en is er geen frunk (front trunk) zoals bij andere elektrische modellen (Tesla, Audi e-Tron). De motor blijft door de batterij wel altijd stevig gevoed, zelfs als de batterij bijna leeg is. Bij andere automerken wordt het vermogen van de motor sterk beperkt omdat de batterij niet meer in staat is om zoveel stroom te geven. Onderaan de linkse wijzerplaat kan je een klein metertje vinden van de maximale power output van de batterij.

De Mercedes EQC verbruikt verassend weinig. Een ritje op de autostrade in goede weersomstandigheden kwam op 20,9kWh/100km over de autostrade van zuid naar Noord Antwerpen. Dat is vergelijkbaar aan een Tesla model S, maar de EQC is wel een grote SUV. Het lage verbruik compenseert deels de iets kleinere batterij.

 

Laden

Interessant is dat de meeste publieke laadpalen gewoon consulteerbaar zijn via het navigatiesysteem. Je hebt dus geen aparte apps nodig. Voor langere trips zijn wij er niet in geslaagd om de verplichte laadmomenten onderweg te visualiseren. Blijkbaar bestaat deze functie, maar zijn we er als EV experten niet in geslaagd om dit te vinden, een eenvoudigere user interface zou dus welgekomen zijn.
Qua lader beschikt de Mercedes EQC over een 2 fasige lader waar 16A per fase kan worden binnen getrokken. Voor wie een mono fase aansluiting heeft thuis, kan er 32A  geladen worden door deze te splitsen over 2 fase met elk 16A. Tesla, Polestar, PSA en Audi e-Tron beschikken ook over deze mogelijkheid, maar kunnen ook op 3 fase tot 11kw laden.  Andere merken blijven nog met conventionele on board chargers werken die ofwel mono- (7,4kw) ofwel 3 fase (11kw) kunnen laden. De EQC moet het echter stellen met max 7,4kW, hopelijk komt deze update  naar 11kw er snel door zodat er sneller kan geladen worden voor wie een 3 fase 400V+N aansluiting heeft.

 

 

Qua snelladen bij fastchargers laat Mercedes Tesla en Audi voorgaan. De Audi e-tron en de Tesla model S/X halen 150kw en Tesla Model 3 kan technisch tot 250kw laden (begrensd tot 200kw vandaag). Wie dus met de EQC op vakantie vertrekt, zal het met een kleinere batterij en lager laad piekvermogen moeten stellen. Een ander belangrijk aspect is hoe lang er aan het maximale vermogen kan geladen worden. Bij de EQC zakt deze terug vanaf 40% lading terwijl de Audi e-tron tot 85% blijft pieken.

Autonoom rijden

Op het vlak van autonoom rijden zijn er verschillende deelsystemen zoals line assist, cruise control, automatische lane change en dergelijke die een beetje los van elkaar bestaan. Je hebt dan ook 3 icoontjes onderaan het dashboard die elk systeem apart vertegenwoordigen. Eens Mercedes de stap richting autonoom rijden wil vervolmaken, zullen al deze systemen geïntegreerd moeten worden tot 1 systeem dat je op en af kan zetten. En last but not least … als bestuurder zoeken we ook vertrouwen in al die electronica. Feedback over wat het systeem ziet en hoe het reageert wordt primordiaal om de overstap mentaal te kunnen maken. Leuke functie in de wagen is de modus “Maximum range”, dan worden de verkeersborden met maximale snelheid automatisch toegepast op je cruise control. Zeker voor regio’s die je niet kent, kan dit je heel wat euro’s besparen. Elektrisch rijden is veel stiller en dan kan je je snelheid dikwijls moeilijker inschatten.

Leaseprijs

De Mercedes EQC is standaard zeer goed uitgerust waardoor de catalogusprijs gunstiger is dan de iPace, e-Tron of Model X met een gelijkwaardige uitrusting. Mercedes beschikt klassiek ook over een stevige restwaarde. Dus als we kijken qua operationele leaseprijs is er wel wat verschil in de markt tussen de leasebedrijven. We namen de proef op de som voor een leasecontract van 60 maanden en 25,000km zonder winterbanden voor een EQC 400 in de Business Solution uitvoering. De duurste offerte komt vandaag op 1.171€/maand terwijl de goedkoopst op 979€/maand btw excl komt. Een aanzienlijk verschil dat zich grotendeels afspeelt in de geschatte restwaarde. Stel dat je de wagen zou leasen bij de betere leasemaatschappij, dan komt de wagen qua werkelijke kost inclusief elektriciteit in Total cost Of Ownership (TCO) na fiscale voordelen uit op 948,49€/maand en een Voordeel Alle Aard van 214€. Best een fiscaal interessante wagen voor dit niveau van comfort, prestaties en uitstraling. Wie een offerte wil aanvragen, kan dat hier.

Conclusie

Overall is de EQC een oerdegelijke elektrische wagen met een indrukwekkende acceleratie voor een SUV. Met een rijbereik van een 330km kom je van Arlon tot in Knokke, wat op zich voldoende is voor meer dan 98% van onze bedrijfswagens. Sorry, op vakantie gaan, is geen bedrijfsactiviteit voor de meesten :-). Maar als dat tot je plannen behoort met deze wagen, dan kan batterij altijd groter en mag de laadsnelheid toenemen. We vermoeden dat Mercedes met haar eerste EQ model liever met vertrouwde technologie naar buiten kwam aangezien ze veel belang hechten aan kwaliteit.  We kijken alvast uit naar de EQA en EQS gezien de ambitie van Mercedes qua elektrisch behoorlijk hoog is.  

Bart Massin