Zonnepanelen en digitale teller: De impact op je elektrische wagen

Zonnepanelen en digitale teller: De impact op je elektrische wagen

Je kan er niet naast lezen, de regering had beloofd dat al wie zonnepanelen had geïnstalleerd voor eind 2020, sowieso 15jaar zou kunnen genieten van een terugdraaiende elektriciteitsmeter. Dit werd aangevochten door de VREG, de CREG en de Federale overheid aangezien de tarieven hun bevoegdheid is en niet van de regering en er discriminatie zou ontstaan tussen mensen met en zonder zonnepanelen. Het Grondwettelijk Hof heeft in een arrest de decretale regeling uit 2019 vernietigd zoals de VREG had gevraagd.  Vandaag zijn er reeds 101.000 gezinnen die al een digitale meter hebben en die een eenmalige compensatie zullen ontvangen dit jaar. Dat zal ook gelden voor de 407.000 gezinnen die nog geen digitale meter hebben. De uitrol van die digitale meter zetten voor mensen met zonnepanelen zal worden uitgesteld maar zullen uiteindelijk ook worden overgezet.

Wat is de impact van de digitale meter?

Vandaag betaal je de netbeheerder met een vast prosumententarief ifv de grootte van de omvormer van je zonnepanelen, ongeacht wanneer en hoeveel je in het net injecteert. Een digitale meter berekent de hoeveelheid stroom die je in realiteit op het net plaatst en van het net haalt. In het nieuwe nettarief “werkelijke afname” worden de netkosten dus berekend op basis van je werkelijke afname van het elektriciteitsnet. Dus is het in jouw voordeel om zo veel mogelijk te verbruiken als de zon schijnt, want dan bespaar je al snel enkele honderden euro’s per jaar. Doe je dat niet injecteer je goedkope elektriciteit overdag en moet je die ‘s avonds duur terugkopen. Wie niet verbruikt wanneer er wordt geproduceerd betaalt dan meer.

Hoe vermijd ik injectie van mijn zonnepanelen in het net?

De ideale oplossing hiervoor is een batterij die  je elektriciteit van je zonnepanelen direct kan opslaan. Dan heb je een buffer om de elektriciteit te stockeren en later te verbruiken. Dit is uiteraard beperkt in tijd en volume wat niet geldt bij een terugdraaiende teller, want dat is op jaarbasis.  De grootste batterij die je hebt is je elektrische auto, deze opladen direct met zonne-energie is de beste oplossing als je wagen overdag thuis is. Dan moet je dus ook beschikken over een slim laadpunt dat het verbruik van je zonnepanelen kan meten. Dan is je elektrische wagen een buffer die de stroom direct absorbeert. Maar het verbruik van een gemiddelde woning is 10kWh per dag. dus wie met 10 panelen dagelijks een 30kWh elektriciteit produceert dient de overtollige 20kWh per dag kwijt te geraken. Zelfs wie over een zeer grote batterij beschikt van pakweg 100kWh is na 5 dagen terug geconfronteerd met een overschot van 20kWh/dag. Eigenlijk is de enige oplossing om je verbruik ook daadwerkelijk te verhogen en te besparen op kosten van fossiele brandstof. Zo zie je in de praktijk dat elektrisch gaan rijden de beste oplossing is in de praktijk om de eigen productie maximaal te kunnen consumeren.

Welke laadpunten zijn geschikt om mijn eigen verbruik te optimaliseren?

De Zappi heeft de mogelijkheid om met een extra meter je zonnepanelen uit te lezen. Hiervoor heb je ook een extra toestel nodig, nl de Harvi. Op je Zappi heb je dan de mogelijkheid om te laden via 3 modi: de ECO+, ECO en FAST.

  • ECO+ : Volledig laden zonder gebruik van het net, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken). Kies zelf het percentage minimaal groen laden.
  • ECO : Laden in deze modus  gebruikt zoveel mogelijk eigen energie. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Zo heb je een minimum laadvermogen van 1,4kW.
  • FAST: Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is. De maximale capaciteit is 7kW, dit is afhankelijk van uw wagen en uw aansluiting (16A of 32A)
Bart Massin