FAQ

Bekijk hier het antwoord op alle veelgestelde vragen over elektrisch rijden en het opladen van elektrische auto’s. Zit je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

EV-Box

Ja dit is mogelijk. Hiervoor kan je inloggen in je backoffice account en je gegevens veranderen. Vergeet niet om je btw-nummer etc. bij de hand te houden als je dit veranderd.

Ben je in het bezit van een laadpas? Dan ontvang je maandelijks een factuur met een overzicht van de kosten die je de voorgaande maand gemaakt hebt door bv het opladen van je auto bij een openbare laadpaal. Daarnaast worden er eventuele abonnementskosten of andere kosten in rekening gebracht.

 

Ben je in het bezit van een laadstation en heb je een tarief ingesteld? Dan ontvang je maandelijks een credit factuur voor de verrekening van de laadtransacties die hebben plaatsgevonden op jouw station. Bovendien ontvang je eenmaal per jaar een factuur voor de kosten van je laadpunt abonnement.

 

Bij de maandelijkse facturering van het laatstgenoemde laadstation zal je als bedrijf een btw-specificatie ontvangen. Dit is niet het geval voor particuliere bezitters van een laadstation met ingesteld tarief.

Heb je een bedrijfs- of leasewagen en wil je de kosten van het laden thuis en van je laadpas doorberekenen aan je werkgever? Dat is geen probleem. Het abonnement kan je op naam van je werkgever afsluiten. Zo worden automatisch alle kosten van het laadstation en de laadpas doorberekend aan je werkgever.

 

Stel je als onderneming of overheid een laadpaal openbaar ter beschikking? Ook dan hoef je niets handmatig te factureren. De verrekening gebeurd volledig automatisch aan de hand van het tarief wat je hebt ingesteld in de laadpaal.

Dit hangt af van het ingestelde tarief per kWh van deze openbare laadpaal. Het tarief kan bovendien bestaan uit een starttarief en een tijdstarief. De kosten hiervoor worden maandelijks automatisch verrekend.

Ja, dit is mogelijk als je de optie Interoperabiliteit activeert. Met interoperabiliteit kan je gebruik maken van laadpalen van verschillende operators in het binnen- en buitenland. Let er wel op dat nog niet in alle landen voldoende openbare laadpalen ter beschikking zijn.

 

Bekijk dus voor je op reis gaat waar je je auto kan opladen in het buitenland. Je kan daarbij gebruik maken van de EV Box ChargeNet app. Via deze applicatie vind je alle laadpalen in het binnen- en buitenland waaraan je je auto gegarandeerd kan laden.

Standaard kan je je elektrische auto met je laadpas opladen aan je eigen laadpaal. Als je ook gebruik wil maken van de mogelijkheid om bij openbare laadpunten in België en Nederland je auto op te laden kan je dit aanvragen. Elke maand ontvang je dan een factuur van het aantal kWh’s dat je hebt afgenomen bij een openbare laadpaal.

Je Contract ID-nummer staat op je Laadpas en start met “NL-EVB” of “BE-EVB”. Dit nummer is jouw persoonlijke pasnummer waarop al je laadsessies staan geregistreerd. Met dit nummer kan je ook je laadpas registreren.

Dit kan je eenvoudig doen door contact met ons op te nemen. Wij zorgen dat je een laadpas ontvangt en registreren deze voor je.

Ja, met een Business en Enterprise abonnement is er de mogelijkheid om een tarief in te stellen. Je betaalt immers als eigenaar van de laadpaal voor de energiefactuur en kan dit daarom doorrekenen naar de klant die zijn auto aan je paal oplaadt.

 

Je kan daarbij (afhankelijk van je abonnement) verschillende tarieven instellen:

  • Starttarief: Een vast bedrag wat wordt berekend wanneer de klant begint met laden.
  • kWh-tarief: Het kWh-tarief is een bedrag dat wordt verrekend op de hoeveelheid elektriciteit die wordt geconsumeerd per uur.
  • Tijdstarief: Het tijdstarief is een bedrag dat per minuut wordt verrekend aan auto’s die aan het laden zijn.

 

Let op! Om eerlijke prijzen te garanderen zit er een limiet op het bedrag dat je kan instellen. Dit tarief hangt af van je abonnement. Bij het instellen van het tarief zal je de limieten zien die ingesteld zijn voor jouw abonnement.

Voor de Home variant is dit vanaf 4 EUR p/m. Voor een Business abonnement betaal je vanaf 5 EUR p/m en voor een Enterprise abonnement betaal je vanaf 9,50 EUR p/m. Het precieze bedrag hangt af van het aantal connectoren wat je laadpaal heeft en of je SmartCharging wil activeren.

Als je voor een EV-box kiest zijn er 3 verschillende abonnementsvormen om uit te kiezen. Je kan kiezen tussen een HomeBusiness en Enterprise abonnement. Het voordeel van een abonnement is o.a. dat er automatisch gefactureerd wordt als je bv een leaserijder bent of als je geen zorgen wil hebben over de facturering naar klanten die op openbare plekken hun auto bij je komen opladen.

Load More

Elektrisch rijden

Rijstijl, snelheid van het verkeer en de (weg)omstandigheden hebben invloed op het stroomverbruik. Net als bij een door brandstof aangedreven auto verbruikt een elektrische auto meer vermogen bij snel optrekken en hoge snelheden. Bij rustig remmen wordt de accu overigens opgeladen met de ‘remenergie’. Verder hebben ook het laadgewicht en het aantal personen in de auto invloed op het stroomverbruik.

De verwarming en airco van de auto heeft de grootste invloed op de actieradius, tot soms wel 50%! Veel elektrische auto’s kan je daarom voorverwarmen of koelen als ze aan het laadstation zijn aangesloten.

In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.

  1. Premie 5.000€
    2. 120% belastingsaftrek
    3. VAA (Voordeel Alle Aard)
    4. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
    5. Verkeersbelasting
    6. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest 
  2. Premie 5.000€

Sinds januari 2016 kan je van de Vlaamse overheid een premie krijgen voor de aankoop van een 100% elektrische wagen of een waterstofauto. De premie geldt enkel voor particulieren (natuurlijke personen) en je kan ze dus niet gebruiken voor bedrijfs- of leasingwagens.

Het moet gaan om een wagen die besteld is vanaf 1-1-2016. De premie geldt enkel voor wagens van categorie M1 (gewone wagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).

De wagen moet ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, je moet hem minstens 3 jaar houden en je moet je bestelling online registreren. Het premiebedrag bedraagt maximaal 5.000€ in 2016 en het bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

 

  1. 120% belastingsaftrek

Belgische vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.

Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.

 

 

 

  1. VAA (Voordeel Alle Aard)

Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privédoeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.

Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor plug-in hybrides) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€

 

  1. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

4.1 Vlaams Gewest

In Vlaanderen is een 100% elektrische auto vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2-uitstoot lager dan 50 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.

4.2 Waals Gewest

In Wallonië betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

 

  1. Verkeersbelasting

5.1 Vlaams Gewest

Sinds januari 2016 worden 100% elektrische wagens, plug-in hybrides (met max. CO2-uitstoot van 50g/km) en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting in het Vlaams gewest.

5.2 Waals Gewest

Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Waals Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

5.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

 

  1. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.

Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het opladen uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat je jouw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit je auto zou trekken, stopt het hele proces. Je kan het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer je opnieuw je laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

Globaal zijn er drie typen auto’s die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides.

Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

Volledig elektrisch (FEV)

Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zal je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna moet je de auto weer opladen.

+ stroom is voordeliger dan brandstof en het is goed voor het milieu

– beperkte actieradius en langere laadtijd

 

Range extender (E-REV)

Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Maar voor wanneer de stroom op dreigt te raken hebben deze auto’s een kleine brandstofmotor aan boord. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kan je de reis elektrisch vervolgen, al wordt de stroom dan aangemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zal je dus wel degelijk moeten bijtanken.

+ normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto

– verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

 

Plug-in hybride (PHEV)

Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kan laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kan je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rij je op de brandstofmotor verder.

+ normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor

– als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen. Daarnaast verbruikt de auto ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

Load More

Terminologie

Wat is Smart Charging?

Alle ‘slimme’ oplaadstations kunnen tegen een meerprijs van € 1,00 per connector/maand gemonitord worden voor Smart Charging. Dit betekent dat er per laadstation een maximum en minimum laadvermogen ingesteld kan worden. Hiermee is het beschikbaar vermogen te verdelen over verschillende laadstations/connectoren of kan, in het geval dat je niet voldoende stroom over hebt om de auto probleemloos op te laden, het vermogen ‘geknepen’ worden.

Wat is Load Balancing?

Wanneer je meerdere laadstations wil installeren, vereist dit een beschikbaarheid van het opgetelde vermogen van de aangesloten laadstations. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de stations waarop op dat moment geladen wordt.

Wat is Hub / Satellite?

Als je meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de anderen (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaar je op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Dit noemen we een Hub-Satellite constructie.

Wat is Peak Shaving?

Met Peak Shaving kan je voor jouw laadstations een maximumcapaciteit instellen. Zo ben je er zeker van dat je de maximum stroomcapaciteit van jouw parkeervoorziening niet zal overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

DC – Gelijkstroom (= snel laden)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt.  Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC – Wisselstroom (= langzaam laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van je auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Door de lagere kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

Kilowatt (kW) staat voor vermogen, bijvoorbeeld een waterkoker is 2 kW (2.000 Watt). Dit is het vermogen van dit apparaat. Kilowattuur (kWh) staat voor vermogen maal tijd, bijvoorbeeld een waterkoker van 2 kW die een half uur aan staat heeft 1 kWh verbruikt, een waterkoker van 2 kW die 2 uur aan staat heeft dan 4 kWh verbruikt.

Als je de accu capaciteit van je auto (in kWh) weet, kan je ook berekenen hoelang het duurt voor deze volledig is opgeladen. Dit doe je door het laadvermogen van je laadstation (in kW) te delen door dit laadvermogen van je auto (in kWh).

Voorbeeld: Je rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een accu capaciteit van 12kWh en deze laad je aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

Accu capaciteit 12 kWh / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

Na circa 50% van de laadtijd is de accu overigens al voor 80% vol! De laatste 20% van de accu wordt gevuld via druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

Nee, je kan en mag geen verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Als je kabel te kort is, moet je een langere kabel te kopen. Hou daarbij wel in het achterhoofd dat je een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.

Welke laadkabel je nodig hebt ligt aan het type auto dat je hebt gekocht.
Het contactpunt aan de kant van de wagen heeft soms een andere aansluiting dan het contactpunt aan de kant van de laadpaal. Momenteel worden alle voertuigen met een Type 1 of Type 2 aansluiting op de markt gebracht. Type 2 is daarin de meest voorkomende aansluiting.

Een elektrische laadkabel heeft zowel een contactpunt aan de kant van het voertuig als aan de kant van het oplaadpunt. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Kies daarom altijd voor een goede kwaliteit kabel. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

* De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

1-fase – 3,7kW 

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

3-fase – 11kW

Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en aanvraag van een uitbreiding van je meterkast kan je terecht op de website van Eandis.

Load More

Laadoplossingen voor particulieren

Nee, het plaatsen of laten plaatsen van een laadpaal bij de woning van de medewerker maakt deel uit van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. Ook wanneer een medewerker op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen, is dit het geval. Afspraken over het declareren van gebruikte stroom staan hier los van.

Dit raden wij af, je kan beter gebruik maken van ons installatiebedrijf die voor een vakkundige aansluiting zorgt. We zijn gekwalificeerd en getraind om de laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand aan de installatie ontvang je altijd een expertise (een inspectie van je elektrische installatie). Bovendien ontvang je tijdens onze expertise een advies en prijsopgave voor de aanschaf én installatie van een laadpaal.

Als je jouw stroomkosten vergoed krijgt van je werkgever, worden je werkelijk verbruikte kWh door ons automatisch maandelijks gefactureerd en uitbetaald. Of via een éénmalig abonnement door Alfen ook mee opgenomen.

In onze webshop kan je aan de hand van enkele criteria een laadpaal selecteren die bij jou past. Heb je liever iemand persoonlijk die je helpt bij het kiezen van een laadpaal? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je uiteraard graag verder!

Load More

Laadoplossingen voor bedrijven

De cover van de laadstations zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, waarvan een aantal standaardkleuren zonder meerprijs. Hierdoor kan de laadpaal, opvallend of onopvallend, volledig in zijn omgeving worden geïntegreerd. Daarnaast zijn de laadstations ook leverbaar in je eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geef je extra uitstraling aan je laadfaciliteiten.

Load More