Mazda MX-30

Mazda MX-30

De Mazda MX-30 is in vele opzichten een buitenbeentje in het landschap van elektrische wagens. Eerst en vooral is de Japanner eigenwijs in zijn design. Deze innovatieve cross-over kan daarmee zeker heel wat mensen bekoren. De achterdeuren gaan in de andere richting open, zogenaamde ‘suicide doors’. Een knipoog naar de sportieve RX-8 die hiermee uitgerust was. Tussen de voorste en achterste rij is bij geopende deuren dus geen B-stijl. Cool, dat zeker en vast, maar soms wat minder praktisch als je tussen 2 wagens je achterpassagiers wil laten uitstappen.

Motor

Daarnaast wil Mazda MX-30 tegelijkertijd elektrisch zijn maar stiekem ook nog een beetje vertrouwd overkomen voor de benzine- en dieselrijder. Zo maakt de wagen een geluid dat je moet doen geloven dat je in een wagen rijdt met brandstofmotor. Hij rijdt ook bijzonder gelijkaardig zoals de niet-elektrische modellen van Mazda. Je zal je dus als klant in een vertrouwde omgeving voelen.

Ondanks het nagebootste motorgeluid en lineaire acceleratie, beschikt de Mazda MX-30 wel degelijk over een elektromotor met 145 pk. Het is synchrone motor met permanente magneten die de voorwielen aandrijft. In iets meer dan 9 seconden snelt hij van 0 naar 100km/u. De topsnelheid is begrensd tot 140 km/u.

Batterij

De Mazda beschikt over een relatief kleine batterij in vergelijking met zijn concurrenten. Het batterijpakket van 36 kWh, waarvan 32 kWh bruikbaar, geeft de wagen een WLTP autonomie van 210 km, oftewel 180 km realistisch rijbereik (voor de gemiddelde bestuurder). Het gaat om NMC Li-ion batterijen. Qua samenstelling bestaan ze dus uit nikkel, mangaan en Kobalt. De batterijen zij afkomstig van het ook al Japanse Panasonic. De batterij is samengesteld uit prismatische cellen qua vorm, ook dat is eerder uitzonderlijk. Bij heel wat EVs vandaag vinden we vooral ‘Pouch’ cellen, en Tesla gebruikt uitsluitend cilindrische cellen.

Het eerder beperkte batterijpakket is een bewuste strategie van Mazda. Zelf omschrijven ze het als  “rightsizing”, omdat hippe inwoners van stedelijke gebieden perfect in aanmerking komen voor dit type elektrische wagen met beperkte range. Het is volgens hen zinloos om een veel groter batterijpakket mee te sleuren wat enkel in een hogere kostprijs en minder zuinige wagen zou resulteren. Een kleinere accu zorgt er voor dat het break-even punt waar een EV ‘schoner’ is dan een gelijkwaardige benzine- of dieselauto sneller in de levensduur van het voertuig wordt bereikt.

Laden

AC laden kan de wagen max aan 6,6 kW via de de interne boordlader. Dat is wat trager dan de meeste andere EVs, maar dat volstaat nog steeds om de batterij ’s nachts of overdag bij stilstand in een 5-tal uren volledig op te laden. En met het oog op het capaciteitstarief dat in Vlaanderen vanaf 2022 komt , is gestaag traag  laden sowieso beter voor je portefeuille dan snel en aan een hoger piekvermogen te laden. Wij adviseren je graag in de keuze van een laadoplossing.

DC laden gaat max aan 50 kW, wat neerkomt op een oplaadsnelheid van een kleine 300 km extra range per uur komt. Dat is niet bijzonder snel, maar gezien de beperkte batterijgrootte van 32 kWh is dat meer dan ok. De wagen zal zo op 40 minuten tot 80% kunnen opladen.

Extra

De kofferruimte bedraagt 310 liter, conform wat je mag verwachten van een cross-over met coupélijn. De garantie op de batterij loopt net zoals bij de meeste andere EVs tot 8 jaar of 160.000 km. Met een startprijs van 33.500 euro BTWi is het ook een van de mee betaalbare compacte EVs van het moment.

Configureer je Mazda MX-30 hier, en contacteer ons voor een offerte, wij zoeken vrijblijvend de goedkoopste leasing in de markt!

Bart Massin