“Winter is coming” – 6 tips om het maximum rijbereik te halen

“Winter is coming” – 6 tips om het maximum rijbereik te halen

Zoals we inmiddels allemaal weten zijn batterijen niet zo’n fan van winterse temperaturen. Winterweer en bittere kou kunnen de actieradius van je elektrische auto verminderen. Maar met enkele tips & tricks kan je een deel van die verloren actieradius terugwinnen. 
 
Gebruik de Eco-modus
De eerste tip is tamelijk vanzelfsprekend en werkt trouwens niet enkel in de winter. De meeste EV’s hebben verschillende rijmodi. Eco-modi zijn ontworpen om het energieverbruik te verminderen, de ene keer door een beperkt motorvermogen en de andere keer door het verminderen van de hoeveelheid energie die airco-systemen kunnen gebruiken (of een combinatie van beide). 
Eco-modi kunnen daarom het bereik van uw elektrische auto vergroten. In de meeste gevallen heb je nog steeds meer dan genoeg vermogen om dynamisch te blijven rijden.
 
Pre-conditioning
Vrijwel elke nieuwe elektrische auto die vandaag de dag wordt verkocht, heeft een pre-conditioning functie. Met de voorverwarming of -koeling kan je de accu en de cabine naar behoefte verwarmen of koelen. Bij sommige modellen kan dit van op afstand, bij anderen kan je dit inplannen vanaf een bepaald tijdstip te starten.
Maak zoveel mogelijk gebruik van de pre-heat functie, bij voorkeur wanneer je auto nog aan het opladen is. Zo zal je geen elektriciteit uit de batterij gebruiken maar uit het net. Je vertrekt dus met een volledig opgeladen en verwarmde accu én met een aangenaam warme of koele cabine. 
 
De exacte werking van de pre-conditioning verschilt per merk en model. Bekijk dus even hoe het bij jouw wagen in z’n werking gaat.
 
Cabineverwarming
In tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s is er geen warmteverlies van de verbrandingsmotor om de cabine te verwarmen. Elektrische wagens hebben dus echte verwarmingssystemen aan boord nodig. Deze systemen zijn over het algemeen de grootste energie verbruiker van een elektrische auto, naast de aandrijfmotor.
 
Het maximaliseren van je rijbereik betekent dat je het gebruik van de verwarming via de airco zoveel mogelijk moet beperken. (Indien beschikbaar) zijn verwarmde zetels en/of stuurwiel een veel efficiëntere manier om de koude tegen te gaan. Gebruik dus zo veel mogelijk deze functies in plaats van de airco. 
 
Regeneratief remmen
Het gebruik van het regeneratieve remsysteem op je elektrische auto om het bereik te maximaliseren is altijd een goed idee. Het kan echter een nog grotere troef zijn wanneer je echt elke kilometer van de actieradius moet uitknijpen. Op de meeste elektrische modellen kan het niveau van het regeneratief remmen instellen. Zet in de winter dit systeem op de krachtigste stand. Zo regeneer je het maximum mogelijke.
Het is ook belangrijk op te merken dat wanneer de accu erg koud is, het regeneratieve remmen minder effectief zal zijn. Koude accu’s kunnen niet zo veel energie accepteren als warme accu’s. De pre-conditioning functie kan je batterij voor vertrek opwarmen en dit laatste voorkomen.
 
Voldoende bandenspanning 
Dit is misschien wel de meest over het hoofd geziene manier om in de winter het bereik van uw EV’s te vergroten. Als de temperatuur daalt, krimpt de lucht in je banden en daalt de bandenspanning. Te weinig opgepompte banden zorgen voor meer wrijving op de weg, wat de efficiëntie van de wagen zal verminderen. 
Zorg er altijd voor dat je de aanbevolen en maximale druk voor je banden controleert, omdat deze voor elke band, merk en model anders is. Zorg ervoor dat je de bandenspanning in de winter regelmatig controleert en indien nodig even wat mocht bijpompt. 
 
Binnen parkeren of in direct zonlicht
Parkeer de auto zoveel mogelijk in garages, vooral als deze verwarmd zijn. Als je voor langere tijd buiten parkeert, zoals tijdens het werk, probeer dan een plek te vinden die in direct zonlicht staat.
Door in direct zonlicht te parkeren heb je een warmere cabine en accu als je terugkeert naar je auto. Elk klein beetje helpt.
Bart Massin