Wie mag parkeren op plaats met laadpaal ? Verduidelijking van Minister Bellot

Wie mag parkeren op plaats met laadpaal ? Verduidelijking van Minister Bellot

Hybrides mogen publieke laadpalen niet gebruiken !

Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er echter voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord.   Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook De Standaard bericht.

Opladen is niet verplicht, maar kan verplicht worden

Ook of laden op zo’n parkeerplaats verplicht is, wordt beslist door de wegbeheerder. “Hiermee is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Belangrijk is wel dat het duidelijk is en blijft voor de eigenaars van elektrische wagens”, aldus Van den Bergh. Volgens de wet is het niet verplicht om te laden als je op zo’n plaats geparkeerd staat. Met gevolg dat elektrische wagens die niet aan het laden zijn, de plaats innemen van elektrische wagens die wel dringend moeten laden. “De minister laat de keuze aan de wegbeheerders om opladen al dan niet verplicht te maken. Hierdoor is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Ze kunnen de situatie het best inschatten”, stelt Jef Van den Bergh.

“De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren … aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u.” Indien een gemeente het nodig acht, kan dit via parkeerschijven of een parkeerautomaat geregeld worden.

 

bron: De Standaard/Belga

Bart Massin