VAB: elektrisch rijden is niet interessant – (ON)WAAR?

VAB: elektrisch rijden is niet interessant – (ON)WAAR?

VAB woordvoerder Maarten Matienko zegt:
“Een elektrische auto is door de hoge kosten en langere laadtijden van publieke laadpalen, voor weinig mensen interessant. Als bedrijfswagen is een elektrische auto pas interessant als de auto zowel thuis als op de werkplaats opgeladen kan worden.” (Link artikel HLN of Nieuwsblad)

Analyse van Stroohm
Vooreerst  kan je de vraag stellen waarom verschillende media georchestreerd een boodschap uitsturen die elektrische wagens in een slecht daglicht proberen te zetten vlak voor het autosalon. Zou iemand ons koopgedrag willen beïnvloeden die geen belang heeft met de stijgende populariteit van elektrische wagens? 🙂 Maar laten we verder focussen naar de stellingen.

Filmpje ter ondersteuning van deze communicatie is voorbereid toen de blaadjes nog aan de bomen hingen 🙂

De hoge kosten
Eigenlijk blijkt uit de eigen communicatie van VAB dat elektrisch rijden veel goedkoper is dan brandstof, behalve in het uitzonderlijk geval van publiek snellaadpalen. Maar deze gebruik je hoogstens 2 keer per jaar als we op vakantie gaan of langere afstanden rijden dan 300 a 400km/dag.  Je kan je wagen immers elke nacht gewoon goedkoop thuis opladen.

Je betaalt dus tussen de 2 a 3,4€/100km thuis of op het werk tov 7 a 7,5€/100km voor brandstof ofwel 50% goedkoper. Deze stelling dat elektrisch rijden oninteressant is omwille van de hoge laadkosten is dus ONWAAR.

Lees het volledig en objectief artikel van Stroohm over de kostprijs van laden hier.

Langere laadtijden
Het klopt dat elektrische wagens langer laden dan een tankbeurt van een brandstofwagen. Dit element is echter niet relevant voor wie zijn wagen op het werk, thuis over de nacht laadt. Zelfs de traagste vorm van laden via een stopcontact kan een oplossing zijn voor een wagen met kleine batterij, voor grotere batterijen kan dit tot 30u oplopen en is een laadpunt aangeraden. Hoe langt staat uw auto ‘s nacht geparkeerd? Juist tussen de 12 en 8uur, ruim voldoende om elke nacht volledig geladen te zijn. En de stekker in en uittrekken duurt 10seconden, we gaan er niet naast blijven wachten maar gaan gezellig iets anders doen. Je moet nooit meer 10 a 20minuten omrijden naar een tankstation.

Deze stelling is dus in de strikte meting WAAR maar is eigenlijk niet relevant.  In 99% van de gevallen laden we thuis of op kantoor en wachten we niet naast onze wagen. De daadwerkelijk wachttijd nodig om te laden is feitelijk in het voordeel van elektrisch rijden, namelijk 10seconden tov 10min omrijden, 1minuut betalen met tankkaart en 30s tanken. In reëel gebruik is deze stelling dus ONWAAR.

 

Wil je graag advies of een offerte van Stroohm omtrent laadmogelijkheden, mail ons dan op info@stroohm.be

Bart Massin