Polestar is reeds meer dan 2 decennia de huistuner van Volvo  maar werd in 2017 gepositioneerd als een zelfstandige autofabrikant voor elektrische wagens. Vrij snel werd de Polestar 1 voorgesteld; een coupé in plug in hybride uitvoering gebaseerd op de Volvo S90.  Met de Polestar 2 zal het zuiver elektrische merk zich pas volledig beginnen ontplooien in de markt. Meer specifiek de fleetmarkt waar elektrisch rijden sterk wordt aangemoedigd. Ook qua grootte en prijs is de Polestar een sterk product. Bedrijven zullen in Polestar de Zweeds kwaliteit en design terug vinden ook al is de wagen in China gebouwd, maar dat is onze smartphone tenslotte ook.

Batterij

Polestar heeft een miljardendeal met LG Chem uit Zuid Korea voor de levering van de batterijen. Aangezien de Polestar gebruik maakt van hetzelfde platform als de XC40 moeten de batterijen zoveel mogelijk geplaatst worden waar er ruimte is vrijgekomen. Dat is voornamelijk in de ontbrekende brandstoftank, uitlaat en middentunnel.  Dat maakt ook ineens het grote verschil met andere elektrische wagens, je hebt een heel aanwezige middentunnel.  De ID.3, Tesla model 3 of de BMW i3 hebben geen middentunnel wat een ruimtelijker gevoel geeft.

 

De technologie van deze cellen zijn vermoedelijk NMC (Nickel Mangaan Cobalt) in een mengverhouding van 8-1-1 ook al spreken sommige bronnen van een 7-1-2 mengverhouding. Voor een 78kwh batterij grootte waarvan 72,5kwh bruikbaar is (324 cellen in 27 modules) lijkt dit de meest voor de hand liggende keuze. De batterij is goed voor een werkelijk bereik van 350km. In dit segment zou een autonomie van 400km haalbaar moeten zijn, maar het gewicht van de Polestar 2 is opmerkelijk hoog, namelijk 2.123 kg terwijl de Tesla model 3 in vergelijkbare uitvoering (Long range 4WD) met 1,847kg toekomt. Waar deze 273kg extra gewicht juist vandaan komt is een raadsel voor ons, deels uit het zwaardere koetswerk, maar dat verklaart niet alles.

 

Motor

Polestar gebruikt 2 synchrone motoren met permanente magneten, eentje vooraan en de andere op de achteras die samen 300kW ofwel 408pk leveren. Elektrische motoren met permanente magneten zijn zwaarder, duurder qua productie maar zuiniger om mee te rijden. De Polestars 2 waar we mee gereden hebben verbruikte echter verassend veel.  Namelijk rond de 21 à 22kwh/100km. Net door de zuinige elektromotoren hadden we een lager verbruik verwacht rond of net onder de 18kwh/100km. Polestar heeft best een stoer uiterlijk met grote velgen, dikke remschijven en staat hoger op z’n wielen met een gewicht van 2,1ton en dat heeft z’n weerslag op het verbruik. Een wagen mag ook best stoer overkomen en niet enkel de zuinigste in z’n klas zijn, voor iedereen wat wils. Dat merken we ook in de Cx waarde (= luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,28 voor de Polestar minder goed door de lucht glijdt dan de Tesla model X / Audi e-tron (0,25) en de Tesla model 3 haalt zelfs 0,23 mede dankzij zijn niet zo sexy wheelcaps!

 

Laden

Qua lader beschikt de Polestar 2 over een flexibele 3 fasige lader waar 16A per fase kan worden geladen (11kw of 50km/u). Maar ook voor wie over een mono fase aansluiting beschikt thuis, kan er 32A  geladen worden door deze te splitsen over 2 fase met elk 16A (7,4kw). In een 7 en max 10 uur is de Polestar 2 dus weer 100% opgeladen. 

 

Qua snelladen bij fast-chargers is er nog weinig data beschikbaar bij Polestar, maar als we dezelfde batterijen hebben als de audi e-tron, dan is dit alvast vrij belovend en zal de 150kw ook vrij lang kunnen worden aangehouden tot 80% vulling.  We vullen dit stuk nog aanvullen zodra we over meer informatie beschikken. 

Autonoom rijden

Op het vlak van autonoom rijden heeft de Polestar 2 reeds verschillende functionaliteiten samengebracht in 1 systeem dat je kan activeren via het stuur. Het niveau als rijhulpsysteem is ok, maar laat je zeker niet verleiden tot het idee dat de wagen autonoom kan rijden. Ten alle tijde moet je dus zelf actief opletten wat de wagen aan het doen is. Juist bij filerijden kan je er blindelings op vertrouwen.  Bij hogere snelheden of bochten durft hij van het baanvak afwijken. Maar als je mindset goed staat, dat dit een rijhulp-systeem is en geen autonoom systeem is, werkt het heel goed. Handig is dat het systeem ook actief blijft ondersteunen nadat je zelf even overneemt.

Leaseprijs

De Polestar 2 heeft standaard reeds een zeer hoog niveau van afwerking, enkel de performance pack, metaalkleur  en de trekhaak zijn mogelijke opties, het vegan lederen interieur is gezien de prijs van 4.500€ geen veelvuldig gekozen optie. We hebben dus een standaard uitvoering met metaalkleur vergeleken in de markt. De prijzen variëren tussen 645/maand btw excl. en 830€/maand btw excl.. De beste deal is wel een tijdelijk aanbod voor de lancering die afloopt eind augustus 2020. Maar we verwachten prijzen rond de 720€/maand btw excl. als gangbare prijzen in de markt.

 

Conclusie

Een heel degelijk afgewerkte en comfortabele wagen, die je op geen enkel moment doet denken dat hij in China is gemaakt. Enige minpunt is een redelijk hoog verbruik, zelfs vergelijkbaar met iets grotere SUV elektrische modellen. Dus voor wie echt >400km/dag moet rijden, is dat niet ideaal, maar voor de 99% andere gebruikers is dit een ideale bedrijfswagen. We verwachten dan ook veel van de Polestar 2 in de Belgische en Europese Fleet markt, eentje om toe te voegen !

Ontvang jouw offerte

Is uw bedrijf al een Stroohm klant? Neem dan contact op met uw Vlootverantwoordelijke voor een laadpunt voor bij u thuis. Als uw bedrijf nog geen Stroohm klant is, nodigen wij u uit om ons de contactgegevens van uw Vlootverantwoordelijke (of uzelf in geval van een éénmanszaak) mede te delen in de volgende stappen en wij nemen spoedig contact op.

1 laadpunt bij mij thuis

Laadpunt(en) bij de medewerker(s) thuis

Laadpunt(en) op kantoor

Laadpunten in een residientiële parking

Laadpassen voor publieke laadpalen

Ontvang jouw offerte

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.