De PSA groep lanceerde het afgelopen heel wat modellen op het e-CMP platform. Zo zagen we onder meer de Peugeot e208, Opel Corsa-e, DS3 Crossback e-Tense en binnenkort ook de nieuwe Citroën C4. Van al deze modellen worden zowel de elektrisch aangedreven als de conventionele wagens met verbrandingsmotor op hetzelfde platform gebouwd.

Zo dus ook de Peugeot e2008, het iets grotere en hogere broertje van de e208. Stroohm test de compacte SUV en duikt in de puur elektrische details.

BATTERIJ

Zoals bij de andere modellen binnen de groep zit er een 50kWh batterijpakket in de e2008, waarvan ongeveer 45kWh bruikbaar. Het batterijpakket bevindt zich voor het grootste deel onder de achterbank maar ook een deel in de middentunnel en onder de voorste rij zetels.

Met de 50kWh aan capaciteit zou je op papier 320km rijbereik kunnen halen (volgens de WLTP normen). Zoals het geval is bij elke elektrische wagen ligt het reële rijbereik ongeveer 20 à 25% lager. Tijdens onze test kwamen we uit op een verbruik van 18kWh/100km. Met een bruikbare capaciteit van 45kWh wil dit zeggen dat we op een 250km reëel rijbereik komen. Naar ons gevoel dus eerder een ideale wagen om woon-werk verkeer mee af te leggen, misschien iets minder voor lange afstanden.

Gezien de batterijcellen bij de PSA groep worden aangeleverd door het Koreaanse LG Chem maar vooral door het Chinese CATL gaan we ervan uit dat de mengverhouding in de cel NMC811 betreft. De recentste technologie dus waardoor het batterijpakket binnen 2 jaar niet direct verouderd zal zijn. Dat komt dan weer de herverkoopwaarde ten goede.

Garantie op het batterijpakket? Een geruststellende 8 jaar of maximum 160.000km.

MOTOR

Gezien PSA eenzelfde chassis voor de conventionele als de elektrische modellen gebruikt, zit de elektromotor bij de e2008 ook vooraan. Dit wil zeggen dat er jammer genoeg geen koffer vooraan of ‘frunk’ aanwezig is.

Nu, los daarvan levert de voorwielaandrijving 136pk en een pittige 260Nm koppel. Tijdens ons test merkten we een tamelijk verschil in verbruik in stadsverkeer en autostrade. Bij hogere snelheden gaat het verbruik snel de hoogte in (richting 20 kWh/100km), anderzijds is de wagen dan weer best zuinig in stadsverkeer (eerder 15kWh/100km). Opnieuw een aanwijzing dat dit model eerder op woon-werk en stadsverkeer gericht is, dan op de echte lange trajecten. Iets wat overigens voor een compacte SUV meer dan logisch is.

LADEN

De snelheid van laden van de Peugeot e2008 wordt – zoals bij alle elektrische en plug-in hybride auto’s – in sterke mate bepaald door de onboard charger, de omvormer. De standaard onboard charger in de e2008 kan tot 7,4kW ontvangen (Mono-fasig, 32A) maar deze kan optioneel worden geüpgraded naar 11kW (3-fasig, 16A). Standaard kan je thuis of op kantoor maximaal laden aan een snelheid van ± 35 à 40 km per uur. Bij de optionele 11kW zal dit maximum stijgen naar ± 50 à 55 km per uur.

De batterij volledig opladen duurt dus respectievelijk ± 7 uur of ± 5 uur, afhankelijk van de gekozen onboard charger. Perfect om je wagen ’s nachts op te laden.

Publiek DC laden (snelladen) gaat met deze compacte SUV best vlot omdat de wagen voorzien is van een efficiënt liquide thermo-management (koeling / verwarming) van het batterijpakket. Stel dat je een langer traject zou rijden en onderweg wil laden kan dat bij alle DC stations die voorzien zijn van een CCS stekker. Dat is bij de meeste en quasi alle recente stations het geval. Bij zulk station kan de e2008 tot maximaal 100kW vermogen ontvangen, als de laadpaal dit ook kan geven uiteraard. Dat wil concreet zeggen dat je zal kunnen laden aan een snelheid van ± 500km/u ofwel 80% in ongeveer 30 minuten.

TECH

Via de e-remote control van de MyPeugeot app kan je permanent de batterijlading van je wagen controleren waardoor je nooit voor verassing komt te staan. Daarnaast kan je tijdens een laadsessie perfect volgen aan welke snelheid je laadt en hoe lang het nog zou duren. Verder is ook mogelijk om via de app vanop afstand de wagen af te koelen of op te warmen. Dit lijkt een enkel een leuk gadget maar onze ervaring leert ons dat dit tijdens hittegolven en strenge winterdagen voor heel wat extra comfort zorgt.

Ook kan je opteren voor de Free2Move services van de PSA groep waarmee je via de infotainment van de wagen publieke laadpunten kan vinden, activeren en dynamisch een route kan laten simuleren. Tijdens een lange rit zal deze Peugeot je dus altijd vertellen waar en wanneer je best kan laden, op basis van het actuele batterijniveau.

LEASE & TCO

Voor de prijsvork qua leasing gaan we zoals steeds uit van een looptijd van 60 maanden en een kilometrage van 25.000km per jaar. Voor de ‘Allure’ uitvoering, zonder winterbanden schommelen de prijzen tussen 537 euro en 576 euro per maand (BTW excl). Dat verschil valt grotendeels te verklaren door uiteenlopende benaderingen wat betreft restwaarde.

Elektrische bedrijfswagens geniet van een gunstig fiscaal stelsel en zorgen voor een aanzienlijke besparing op vlak van verbruik. De werkelijke Total Cost of Ownership (TCO) – inclusief laadoplossing! – komt daardoor op 586 euro per maand met het minimum maandelijks VAA van 113,33 euro. Ter vergelijking, de diesel versie komt op een TCO van ± 580 euro en een VAA van 158,36 euro per maand.

CONCLUSIE

Het grotere broertje van de e208 rijdt op zijn minst even leuk en dynamisch. Als lange afstanden niet regelmatig voorkomen en je niet iedere week een een gigantische koffer nodig hebt, dan is de Peugeot e2008 een meer dan aangename keuze. Voor woon-werk- en stadsverkeer heb je ruim voldoende rijbereik en kan je hem aan een goede snelheid terug opladen.

Voor sporadische langere aftanden is de DC laadsnelheid van 100kW voor de Peugeot e2008 dik in orde.

Special thanks voor Peugeot Park Motors te Turnhout voor de testwagen !

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.

Naam(Vereist)