DUO REVIEW: Mini Electric – MG ZS

DUO REVIEW: Mini Electric – MG ZS

Battle of the British: fun vs. praktisch

Beide merken hebben hun roots in het Verenigd Koninkrijk. Beide werden in de jaren 90 opgekocht door de BMW Group en beide merken vind je in de garage van oldtimer liefhebbers.

Intussen maakt MG deel uit van de SAIC groep (Shanghai Automotive Industry Corporation), 1 van de 4 grootste autofabrikanten in China. MG maakte begin dit jaar hun terugkeer naar Europa. Enkel 100% elektrisch kan tellen qua statement en visie van MG op vlak van elektrificatie. En dat met een aantrekkelijke instapprijs!

MINI werd reeds begin de jaren 2000 succesvol geherlanceerd door de BMW Group. MINI volgt sinds enkele jaren de stapsgewijze elektrificatie van de BMW Group. De MINI Cooper SE is het tweede geëlektrificeerde model van het merk, naast de Countryman PHEV.

De elektrische MINI, voluit de MINI Cooper SE, wordt geproduceerd in Oxford, Verenigd Koninkrijk, de bakermat van MINI.  Ook de elektrische variant wilde vooral zoveel mogelijk op zijn broertje met brandstofmotor blijven lijken. Logisch gezien het succes van deze iconische wagen.

De productie van MG zit volledig in China. Het design en ontwerp van de MG blijven volledig Europees. De faciliteiten zijn bewust waar de roots van MG liggen in Birmingham en Londen. De MG biedt daarenboven iets aan wat bij de meeste elektrische wagens moeilijk te vinden is. Een prijs vergelijkbaar met de huidige diesel en benzine modellen en een grote koffer (470L, tot 1166L met neergeklapte achterbank). De MINI moet het voornamelijk van zijn aanlokkelijk design en fungehalte hebben. Vooral dat laatste tovert een smile op je gezicht vanaf het moment dat je de wagen start en je verwelkomt wordt met een coole Starwars-achtige sound tot de allerlaatste minuut waarop je armen gewoon moe zijn van het betere bochtenwerk.

Ondanks hun gelijkaardige geschiedenis en dat ze nu beide Chinese batterijtechnologie aan boord hebben, lijkt het dat deze wagens  eigenlijk niet veel van elkaar verschillen. Laten we eens in detail bekijken welke gelijkenissen of verschillen we nog terugvinden:

Batterij

De MG heeft een batterijpakket van 44,5 kWh, waarvan 42,5 kWh bruikbaar. De batterijleverancier is CATL, wereldwijd een van de grootste batterijproducenten. Het betreft een NMC-samenstelling (Nikkel, Mangaan, Kobalt) met een mengverhouding van 5:3:2.  De WLTP autonomie bedraagt 263 km, wat in de praktijk rond de 220 km zal uitkomen. Qua verbruik kwamen wij op een schappelijke 17 kWH/100km tijdens onze test.

De MINI heeft een batterijpakket van 32,6 kWh, waarvan 28,9 kWh bruikbaar. De leverancier is eveneens CATL, een van de vaste partners binnen de BMW Group voor hun batterijen. Het betreft wellicht een NMC-samenstelling (Nikkel, Mangaan, Kobalt) met een mengverhouding van 6:2:2.

De WLTP autonomie bedraagt 232 km, wat in de praktijk net onder 200 km zal uitkomen. Qua verbruik kwamen wij op een schappelijke 17 kWH/100km tijdens onze test (Het was gewoon te leuk om braver te rijden).


Motor

Beide wagens zijn uitgerust met een synchrone elektromotor met permanente magneet.

Dit type van elektromotoren staat doorgaans bekend als zwaarder en vooral efficiënter dan inductiemotoren. Qua ontwikkeling zijn ze iets duurder dan de inductiemotor, omwille van de zeldzame metalen die nodig zijn voor de magneet.

De MG sprint met zijn 143 pk in 8,1 seconden naar 100km/u. De MINI doet dit met zijn 184 pk in 7,3 seconden.


Laden

De MG heeft een onboard charger die kan laden tot 7KW, hij zal daardoor op 5u tot 80% worden opgeladen. Indien via DC (Max 85kW) wordt geladen aan een snellader kan de MG op amper 40 min worden opgeladen tot 80%.

De MINI heeft een onboard charger die kan laden tot 11KW via wisselstroom en kan daarmee op slechts 2,5u tot 80% worden opgeladen. Via DC (Max 50kW) laden kan de MINI op slechts 35 min worden opgeladen tot 80%.


Autonoom rijden en tech

De MG verrast met zijn groot aanbod van standaardopties, en we vinden zelfs heel wat rijhulpsystemen zoals een actieve cruise control met file assistent. Daarnaast zijn er o.a. nog een handige Lane Departure Warning, Lane Keep Assistance en Lane Departure Prevention waardoor rijden op de autosnelweg een stuk comfortabeler wordt omdat de wagen binnen zijn baanvak blijft.

Je hebt ook 3 rijmodi en kan je de remrecuperatie aanpassen waardoor je kan instellen hoe hard de wagen afremt wanneer je de rem lost.

In de MINI heb je het laatste nieuwe digitale dashboard en verder is het centrale scherm, net zoals alles in de MINI eigenlijk, bijzonder fraai en met oog voor detail afgewerkt. Verder heb je enkele leuke ‘Peace of mind’ features die je info geven over de autonomie, routes en mogelijke stops om je zoveel mogelijk te ontzorgen. Ook hier heb 3 rijmodi en je kan kiezen of je de remrecuperatie aan of uitzet.

Conclusie

Het feit dat de MG een SUV is, is natuurlijk bijzonder slim aangezien dit segment volop boomt. Gekoppeld aan de voorlopig beperkte concurrentie gezien zijn grote koffervolume en scherpere prijs dan de concurrentie maakt dat dit een EV met zeer goede ‘value for money’ is. Afhankelijk van het bestuurdersprofiel zal de MG wellicht wel of niet in aanmerking komen gezien zijn autonomie van iets meer dan 200 km.

De MINI Cooper SE belichaamt volledig datgene waarvoor MINI bekend staat bij het grote publiek, het feit dat je vanaf nu als klant kan kiezen om het typische go-kart feeling volledig elektrisch te ervaren is een absoluut verrijking. De Cooper SE is trouwens goedkoper dan de Cooper S met benzinemotor indien ze gelijkaardig uitgerust zijn.

Beide Britse toppers zijn actueler dan ooit, geen grote km vreters qua DNA, maar wel de ideale tweede wagen in het gezin. Afhankelijk van wat je zoekt: een praktische SUV of eerder een fun-mobiel die je telkens een intense rijervaring geeft, ben je met een van de Britse heren altijd goed af.

Bart Massin