Review: Honda e

Review: Honda e

Vandaag associëren we het Japanse merk Honda niet direct met een breed aanbod van hybride of elektrische wagens. Daar wil Honda sinds februari 2019 verandering in brengen. Toen werd het prototype van de 100% elektrische Honda-e voorgesteld, een compact stadsauto met een origineel design en boordevol nieuwe technologie.

Met een hoge ‘fun factor’ en heel wat gadgets is de “e” echt een auto die je aangenaam kan verrassen. Een elektrische auto rijdt altijd fantastisch, wij duiken daarom in de details van de technologie en elektrische prestaties.

Batterij

Voor de productie van de batterij voor de Honda-e werd een samenwerking met Panasonic opgestart. Alles is puur Japans dus. Het batterijpakket kan een totaal aan 35,5kWh opslaan waarvan er 28,5 kWh effectief bruikbaar is. Het overschot dient als marge ter bescherming van de levensduur van de batterij. Het zou om MNC622 gaan, een degelijke maar niet de allerlaatste batterij technologie die NMC811 of zelfs NMW9.5.5 is.

Dit batterijpakket – dat trouwens in de vloer van de wagen werd verwerkt – is goed voor een theoretisch rijbereik van 220km volgens de WLTP cyclus. Het reële rijbereik ligt eerder ergens rond de 150 à 170km, vergelijkbaar met de Mini Electric. Dat is toch eerder beperkt wanneer je dit vergelijkt met de iets grotere maar iets goedkopere nieuwe Renault Zoe ZE50. De Zoë geeft je rond de 300km rijbereik. Uiteraard logisch wanneer je weet dat de batterij van de Renault bijna dubbel zoveel capaciteit heeft, 52 kWh bruikbaar.

Road trips zullen er dus niet snel gemaakt worden met de Honda e. He centrum van de stad, dat is zijn natuurlijke habitat.

Motor

Op de achteras werd een permanente magneet elektromotor geplaatst met een vermogen van 136 pk (100 kW) of optioneel met 154 pk (113 kW). Het koppel komt uit op een indrukwekkende 315 Nm. Dat is goed voor een sprintje naar 100km/u in 8,3 seconden. In onze ervaring was het vermogen voornamelijk merkbaar tot 70km/u, alweer ideaal afgestemd op stedelijk verkeer.

Onze test was relatief beperkt in tijd en omvatte bijna uitsluitend stadsverkeer. In zomerse temperaturen (circa 22°C) kwamen we op ongeveer 18 à 19 kWh / 100km. Toegegeven, af en toe hebben het acceleratievermogen eens getest. Maar toch ligt het reële verbruik best hoog.


Laden

De monofasige ‘onboard charger’ van de Honda e kan bij het laden via wisselstroom tot 6,6 kW ontvangen. Dat wil zeggen: 29A bij een mono-fase 230-volt net. In de praktijk betekent dit dat je de wagen zal opladen aan een snelheid van ongeveer 32 km/u. Wanneer je enkel binnen een stadsomgeving zou rijden is dit meestal ruim voldoende.

Wil je toch de uitdaging aangaan om een langere trip te maken? Dan kan je wel degelijk gebruik maken van snelladers met een CCS connectie (Ionity, Luminus, FastNed,…). Sommige van deze laadpunten kunnen tot wel 350kW aan vermogen leveren. De “e” zal hiervan maximum 50kW kunnen ontvangen. Wat nog steeds betekent dat je in een respectabele 30min tot 80% zal kunnen laden.


Autonoom rijden en tech

Qua autonoom rijden is de Honda e ook uitgerust met de ‘Honda Parking Pilot’. Gezien de tamelijk korte test hebben we dit jammer genoeg niet kunnen testen.

Veder werd hij wel uitgerust met heel wat andere fijne gadgets. Zo kan je hem niet krijgen met klassieke spiegels maar zal je altijd 2 kleine camera’s aan het exterieur terugvinden. Dit is vergelijkbaar met het camerasysteem op de Audi E-Tron. Op de Honda werden de 2 schermen echter niet in de portieren verwerkt maar staan ze aan het uiteinde van het dashboard. Hierdoor hoef je niet te zoeken naar de schermen en heb je steeds een goed overzicht van wat er zich achter je afspeelt.

Een andere leuke verrassing is gegeven dat de centrale achteruitkijkspiegel 2 standen heeft. De klassieke spiegelstand zoals we die allemaal gewend zijn, maar bij het bewegen van de schakelaar wordt de spiegel getransformeerd tot een volwaardig camerabeeld. Als liefhebber van gadgets kan je hier alleen maar gelukkig van worden.

Als we over gadgets spreken mogen we het dubbele centrale scherm zeker niet vergeten. Twee 12,3inch touch screens die de gebruiksvriendelijke infotainment bedienen staan zij aan zij waardoor ook de bestuurder sommige functies kan bedienen zoals de navigatie, radio, etc. Nu maar hopen dat je dezelfde muzieksmaak dan je passagier hebt.

Honda heeft hier duidelijk gekozen om in te spelen op de charme van de “e”. Als je wil kan je 2 schermen omtoveren tot een Japanse tuin of een rasecht aquarium. 

Ook het stopcontact in de wagen is op zich spectaculair te noemen, deze kan tot 1.500W vermogen geven waardoor je vlot een gewone stofzuiger kan insteken, of een koelkast op de camping, of …. jawel om een andere elektrische wagen laden!

Leaseprijs Honda e

Goedkoop kan je dit stukje technologie niet noemen. In aankoop begint de standaarduitvoering op € 34.500 (BTW inclusief), al heb je daarvoor een mooie lijst aan inbegrepen opties. Vergelijkbare modellen zoals de Peugeot e208 en de Renault Zoë ZE50 zitten met opties rond dezelfde prijs of zijn iets goedkoper maar hebben wel een grotere batterij en bijgevolg een merkelijk groter rijbereik.

Overweeg je de Honda e als bedrijfswagen via leasing? Verwacht je dan aan een prijs rond de 480€ btw excl.. Dit gaat om de Base uitvoering in Operationele lease, op 60 maanden aan 10.000km per jaar.


Conclusie

Wij waren zeer aangenaam verrast door de 100% elektrische Honda e. Gaande van het minimalistische design over de verzameling van ‘geeky’ technologische snufjes tot het dynamische rijgedrag stelt deze stadswagen niet teleur.

En het is net rond dat idee dat Honda deze wagen heeft ontworpen. De relatief hoge prijs geeft je jammer genoeg op vlak van batterij en aandrijving zeker niet het beste in de markt maar dat heb je ook niet altijd nodig. In een stadsomgeving is een compacte, ‘fun’ en bovendien duurzame wagen altijd iets aantrekkelijk.

Deze EV koop je met je hart. Als 2e wagen voorstadsverkeer plezier gegarandeerd.

 

Bart Massin