Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

De Mercedes-Benz EQV is de volledig elektrische uitvoering van de bestaande V-klasse. De EQV rolt van dezelfde band waar de eVito maar ook de reguliere Vito en V-klasse op wordt gemaakt.

Ruimte

Als VIP-busje bij uitstek neemt de EQV het interieur van de V-klasse over, maar dan zonder het geronk of de trillingen van een verbrandingsmotor. Je kan tot 8 personen vervoeren, afhankelijk van je gekozen uitvoering. Er is namelijk een lange en éxtra lange versie te verkrijgen. 

Ben je op zoek naar een elektrische wagen met een zeer ruime koffer om met je familie op reis te gaan, zonder modificaties te hoeven doorvoeren? Dan kan je natuurlijk ook gaan voor de versie met 5 zitplaatsen gaan. Zo kan iedereen mee op reis, heb je nog steeds kofferruimte zat (…. Liter), en behoud je het fiscale voordeel.

Motor

Onderhuids vinden we vooraan de elektromotor die 204pk levert met een maximumkoppel van 362 Nm. In de bekendere en sportievere Mercedes-Benz EQC zitten er 2 van zulke exemplaren. Voor de EQV zal deze je motor je van stilstand naar een snelheid van 100km/u brengen in 12,1 seconden. Zeer vlot maar bescheiden genoeg op de VIP passagiers niet te storen. Sportieve subtiliteit ten top.

 

Batterij

Qua batterij weet Mercedes dat dit model voor velen een zogenaamde “kilometervreter” zal worden. Daar om werd er gekozen voor een forse capaciteit van 100kWh, waarvan 90kWh bruikbaar. Met afstand het grootste pakket binnen deze categorie wagens. Volgens de WLTP cyclus zou de EQV 363 kilometer moeten halen op één laadbeurt. Zoals op iedere wagen is het correcter te kijken naar het realistisch verbruik. Tijdens onze testperiode haalden we een …kWh/100km. Een korte rekensom geeft als resultaat dat het realistische rijbereik eerder 320 km is. Dat wil zeggen dat het verschil tussen de WLTP waarde en de realistisch waarde kleiner is dan 20%, wat beter is dan de gemiddelde prestaties. 

Dit Mercedes-Benz VIP busje is dus best efficiënt en met meer dan 300km kan een doorsnee busje voor personenvervoer best wat klanten vervoeren maar je kan er ook perfect mee op vakantie. Je kunt daarvoor ook het MBUX infotainmentsysteem de route laten plannen inclusief aanbevolen laadstops.

 

Laden

Voor vakanties of langere ritten kan je gebruik maken van de goede snellaadcapaciteit van de EQV. Met een maximum piek vermogen van 110kW is de 90kWh batterij in 45 minuten van 0 tot 80% procent volgeladen. Ongeveer de tijd van een lunchstop dus. 

Laden thuis of via publieke laadpunten die geen smalladers zijn, gebeurt via de onboard charger. Die boordlader is trouwens dezelfde 11kW driefasige lader als diegene die we op de recente EQC’s terugvinden. Een geslaagde upgrade van de vroegere 2-fasige lader trouwens. Concreet wil dit zeggen dat je ongeveer een 33km/u zal laden, ofwel ±10u voor een volledige laadsessie van 0 naar 100%. Geeft je laadpunt minder dan 11kW vermogen zal dit uiteraard wat trager gaan. Laat je dus steeds goed informeren bij de keuze van het type en vermogen van je nieuwe laadpunt.

 

Conclusie

Een verbeterpunt van de EQV is misschien het ontbreken een ‘dedicatedEV-platform’ zoals bij de Volkswagen groep. Zo zou er een nog grotere batterij in passen die meer bereik geeft. Dat zou de puike prestaties van de Mercedes-Benz EQV nog verbeteren en ook de prijs op termijn doen dalen. 

We kunnen concluderen dat Mercedes-Benz hier een pracht van een VIP busje met een degelijk bereik én sterke prestaties op vlak van opladen neerzet. Bijkomend blijft de klasse en het niveau van afwerking Mercedes-waardig, maar dan net nog een tikje stiller. Wat wil je meer? Ideaal voor shuttle diensten, luchthavenvervoer, etc..

Configureer je Mercedes-Benz EQV hier, en contacteer ons voor een offerte, wij zoeken vrijblijvend de goedkoopste leasing in de markt via leasing@stroohm.be 

 

 

 

 

 

Bart Massin