Klassieke autosector verkeert in crisis

Klassieke autosector verkeert in crisis

De klassieke autosector slaapt al decennia lang

Sinds de industriële revolutie is er – op een oliecrisis in de jaren 70 na – geen zware hindernis geweest voor de huidige autosector. De marge’s lagen meer dan behoorlijk en de klant smulde van elk nieuw model. De productie bevond zich grotendeels lokaal waardoor de politiek  -omwille van job zekerheid – hen goed ondersteunde. De laatste 2 decennia sloot Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen, Ford Genk, … dus die politieke bescherming (lees: duizenden kiezers) brokkelt aan sneltempo af.  De rustige waters zijn verleden tijd, de disruptie komt als een tsunami op de automobielsector af. Het is niet alleen een technologische revolutie zoals de elektrische of autonome wagens. De impact gaat veel verder. Maar is de klassiek autosector voldoende innovatief en agile om dit te overleven?
 

Politieke en publieke opinie worden kritischer

De publieke opinie en de media hechten steeds meer belang aan het klimaat. Recent zijn er de klimaatmarsen waar tienduizenden de straat op komen met de eis voor een beter klimaatbeleid. Jongeren kennen de ingeburgerde autocultuur veel minder. Velen willen geen rijbewijs omdat ze gebruik maken van diensten als Uber of ze wachten op de autonome wagen. Anderen verketteren de verbrandingsmotor omdat we niet langer aanvaarden dat we de stinkgassen en roetpluimen moeten inademen. Trek hier gerust de parallel met roken in publieke ruimten. Je zal veel gelijkenissen herkennen van dat debat. Zoals in de introductie gezegd is er steeds minder politieke bescherming omwille van die duizenden auto-jobs, want die zijn weg. Dieselgate heeft er voor gezorgd dat ook de Europese politiek niet meer passief toekijkt.  De automobielsector is er niet in geslaagd om zichzelf op het rechte pad te houden. Dan rest de (Europese) politiek als enige optie om een opvoedkundige tik te geven. De regelgeving wordt nu sterk  gecorrigeerd. Tegen 2021 mag de verkochte vloot nog maar 95gr CO2/100km bedragen, tegen 2030 nog slechts 59gr CO2/100km. De doodsteek van de verbrandingsmotor, de start van een nieuw technologisch era.
 

Lage emissie zone’s en verbod verkoop verbrandingsmotoren

Lokale besturen hebben niet gewacht op Regionale, Federale of Europese maatregelen. Op stedelijk niveau worden lage emissie zone’s volop ingevoerd. Het is nog juist wachten op de eerste ZERO emissie zone’s in België.  Dit zorgt er voor dat heel wat mensen vandaag geen Diesel wagens meer kopen. In een volgende fase zal ook de benzine wagen gelaten worden voor wat het is.
Heel wat landen hebben reeds een duidelijk verbod van de verbrandingsmotor ingeroepen, de tijdlijn varieert. Maar op mondiaal vlak gaan de grote constructeurs hun investeringen in de verbrandingsmotoren hierdoor afbouwen. Heel wat constructeurs zoals Nissan, Toyota, Suzuki, Porsche en Bentley hebben hun Diesel stop al aangekondigd. Het zal niet meer rendabel blijven om de oude technologie verder te ontwikkelen.
 

Elektrische wagen wordt goedkoper dan de verbrandingsmotor

Om te blijven voldoen aan de strengere milieu normen, is er ook steeds duurdere technologie nodig voor de verbrandingsmotor. Terwijl de kost van batterijen de laatste 10 jaar al met 80% is gedaald. Dit zorgt er voor dat binnen enkele jaren de prijs van een nieuwe wagen quasi gelijk komt tussen elektrisch en een verbrandingsmotor. Dan zal de lagere elektriciteitskost (50% besparing) sterk in het voordeel spreken van de elektrische variant. Wie normaliter een tweedehands wagen koopt en weinig km’s rijdt, zal nog wel even goedkoper af blijven met een klassieke verbrandingsmotor. Dit voordeel speelt voornamelijk voor nieuwe wagens.
 

Wie zich niet aanpast gaat failliet

Garages halen vandaag een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit onderhoud en de verkoop van olie gerelateerde producten. Verkoop van een nieuwe wagen geeft weinig marges. Dit business model gaat zware tijden tegemoet want met de komst van de elektrische wagen is er amper onderhoud nodig. Ook grote vlootbeheerders en leasingmaatschappijen wacht een moeilijke periode als ze die 99% diesels in hun vloot moeten verkopen. Ze zullen door de sterke daling van de restwaarde miljoenen verliezen mogen wegschrijven in hun boeken. De oude technologie wordt steeds minder gesmaakt door de tweedehandsmarkt. Maar ook enkele (grote) constructeurs zullen verdwijnen door fout te gokken qua technologie. Sommigen investeren niet in nieuwe technologie ofwel in de foute. In beide gevallen zal het uitdraaien op faillissement. 
 
 

Competitie uit onverwachte hoek

Elektrische wagens lenen zich er toe dat nieuwe spelers zich snel in de markt zetten. Dyson heeft meer ambities dan enkel stofzuigers. Voor Samsung, LG en Panasonic is het een kleine stap want het zijn 3 grote batterij producenten die vandaag aan klassieke merken leveren. Apple en Google wagen zich er voorzichtig aan, maar blijkbaar niet met volle overtuiging. Amazon heeft zich net ingekocht bij Rivian, een veelbelovend nieuw Amerikaans merk voor 4×4’s. De grootste nieuwigheden komen met lle waarschijnlijkheid uit China. De grootste automarkt ter wereld en waar vandaag 50% van alle geproduceerde elektrische wagens verkocht worden. Ik lijst er enkele op die we best opvolgen: NIO, Byton, BYD, GAC Motors, Geely, Lynk & Co, Maxus, MG, NEVS (ex-Saab), JAC Motos, AIWAYS, Roewe, …
 

De verkramping als reactie

Zoals bij elke verandering of evolutie is de eerste reactie meestal die van verkramping. We ontkennen dat er verandering op til is. We halen elk excuus uit de kast om de nieuwe technologie af te kraken. Onwaarheden of laster campagnes worden niet geschuwd voor wie zijn huidig business model bedreigd ziet. Als je jezelf als industrie buiten het debat plaatst om het tegen te gaan, wordt er beslist zonder inspraak. Het is beter om mee te denken en de maatschappelijke verantwoordelijkheid mee te dragen vanuit de automobiel sector. Zo hebben heel wat federaties vandaag nog een berg werk als ze relevant willen blijven op termijn. De autosector zal maar overleven als ze zich aanpast aan de maatschappij, niet andersom.
 
 
www.stroohm.be is de specialist in leasing van elektrische wagens alsook de installatie van de bijpassende laadinfrastructuur. Voor vragen over de elektrificatie van uw vloot kan u steeds bij ons terecht.
Bart Massin