Is er voldoende stroom voor al die elektrische wagens

Is er voldoende stroom voor al die elektrische wagens

Iedereen gaat aan de stekker, maar is er voldoende stroom voor al die elektrische wagens?

Elk automerk is dankzij Europa verplicht om zijn uitstoot drastisch te verlagen vanaf 2021. Dat is alleen maar mogelijk door de fossiele verbrandingsmotor gedeeltelijk of volledig te vervangen door elektrische aandrijving. De indirecte CO2 uitstoot van elektriciteit wordt immers niet meegenomen in de uitstoot testen van de wagen. In dit artikel focussen we ons of er voldoende stroom is voor al die elektrisch wagens. Wat de echte uitstoot is van elektrisch rijden, hou ik voor een volgende keer.

 

Energiemarkt

Balanceren van de elektriciteitsmarkt gebeurt elke 15min, daarbij moet er evenveel geproduceerd worden als er verbruikt wordt. We moeten voldoende productie hebben – ook bij extreme omstandigheden. Dat noemen we de bevoorradingszekerheid. Als we minder productie capaciteit hebben dan dat er mogelijks zou kunnen geconsumeerd worden, inclusief de nodige reserves, spreken we van een potentieel stroomtekort. Mocht zich dit voordoen, zorgt het afschakel plan er voor dat er volledig automatisch bepaalde regio’s worden afgesneden zolang er een tekort is. Dus mocht er zich een probleem voordoen, is de kans het grootste dat dit in de winter gebeurt tussen 17u en 20u. Nu is er ook in de herfstmaanden potentieel een probleem omdat onderhoud best gebeurt voor de winter. Je gaat ook met je auto op onderhoud voor de zomertrip. 

Maar wat brengt de toekomst? Er zijn enkele duidelijke trends. Er staat een nucleaire fase out gepland binnen enkele jaren, de gascentrales zijn niet elk jaar even rendabel en sluiten al wel eens de deuren omdat de kosten voor vernieuwing niet meer worden terug verdiend. Een gekend probleem waarop ik als specialist jaren heb gewerkt. Maar in de praktijk krijgen we dus minder productievermogen en zijn we steeds afhankelijker van import capaciteit om onze hoogste pieken te trotseren. Voor alle duidelijkheid, er zou zich enkel een probleem kunnen voordoen dus bij extreme situaties. Deze zou zich dan beperken tot maximaal enkele uren.

Het positieve nieuws in de energiemarkt is enerzijds de sterk stijgende hernieuwbare productie, ook al is deze niet altijd beschikbaar wanneer we ze nodige hebben. Maar daar is de 2de oplossing het antwoord op: “vraagbeheer”. In plaats van met z’n allen domweg op hetzelfde moment te verbruiken zonder na te denken, bestaat er reeds jaren een slimme sturing van verbruikers. Je zou versteld staan hoeveel centrales we kunnen missen.  Onze historische pieken kunnen we reduceren door klanten die vrijwillig vroeger of later willen verbruiken. De onbalans prijs bij schaarste kan immer tot 100x hoger gaan dan de normale elektriciteitsprijs. De industrie denkt dan wel 2 keer na als ze verbruiken en leggen bepaalde verbruikers even stil.

Impact automobiel markt

Vooreerst hebben we nu een beperkt aantal stekker wagens, Maar stel dat we naar 1.000.000 elektrische gaan van een kleine 6miljoen wagens die ons land telt.Kunnen we deze allemaal wel laden? Op jaarbasis zouden die slechts 4% extra elektriciteit vragen (3TWh bovenop de 80TWh van ons huidig elektriciteitsverbruik). De impact is dus eerder beperkt… maar aangezien we balanceren elke 15min, moeten we weten hoeveel deze wagens in piek kunnen laden.
Die 1.000.000 wagens zullen nooit allemaal samen laden, 1 op 5 lijkt me een realistisch cijfer. Van die 200.000 wagens zal in de praktijk de ene helft 1 fasig aan 3kw laden en de andere helft 3 fasig aan 11kW. In totaal kunnen ze dus 1.400MWh/h laden, dat is evenveel als 2 nucleaire reactoren of 4 grote gascentrales.

Hebben we deze capaciteit in reserve tijdens de piekmomenten? Neen, de bestaande infrastructuur is tussen 7u-10u en 17u-20u onvoldoende. Maar we hebben minstens 16u per dag dat er geen enkel probleem is en we deze capaciteit tot wel 2x aankunnen. Het leuke is dat al onze auto’s dan ook net grotendeels stil staan en kunnen laden. Overdag staan ze op de bedrijfsparking en heel de nacht thuis of op straat geparkeerd. Laden gebeurt dus voornamelijk tijdens deze off-piek momenten. Bovendien heeft elke elektrische wagen een timer die je kan programmeren om bvb pas te starten met laden vanaf 22u. Ook slimme laadpalen kan je zo programmeren en is het probleem opgelost.

De elektrische auto als oplossing

Kijk naar Japan waar door de gebeurtenissen rond Fukushima plots alle nucleaire eenheden zijn gestopt. Daar is de Nissan Leaf net de oplossing voor de energieschaarste. De batterij van de auto laat je immers toe om gedurende 4 dagen heel je huis te voorzien van elektriciteit. Aangezien de wagen zich heel de nacht en  overdag tussen de consumptiepieken kan opladen, is er de mogelijkheid om net tijdens de piekuren elektriciteit af te geven om deze te gaan verlagen. Onze 200.000 aangesloten wagens die 6kW elks kunnen afgeven, zijn dan goed voor 1.200MW.  Dit is de helft van Doel of Thiange die je kan vervangen door onze elektrische wagens. Het groot aantal batterijen op wielen, zijn exact de stockage die de energiesector hoogdringend nodig heeft. In plaats van een bedreiging voor de bevoorradingszekerheid is de elektrische wagen de oplossing! Er is dus zeker voldoende stroom voor al die elektrische wagens.

Lees ook volgende studie van de CREG over dit onderwerp: Studie (F)100204-CDC-929

Wil je graag dieper ingaan op dit onderwerp, mail ons dan op info@stroohm.be

Bart Massin