Hoewel de fiscale voordelen nog even op zicht laten wachten begint het landschap van de elektrische bestelwagens stilaan vorm te krijgen. Verschillende merken lanceren hun nieuwe 100% elektrische ‘Light Commercial Vehicles’ ofwel LCV’s. Een daarvan is de Ford e-Transit. Stroohm had het genoegen om een Ford e-Transit te kunnen testen.

Gezien de activiteit van Stroohm – we begeleiden bedrijven bij het maken van de transitie naar een elektrisch wagenpark (ook voor bestelwagens) – vroegen we ons af wat de praktische impact zou zijn in een realistische situatie. Meer bepaald: wat is de impact van het gewicht dat je meeneemt op het rijbereik? Toeval wil dat we bij Stroohm ieder jaar enkele duizenden laadpalen plaatsen met onze eigen techniekers en dus heel wat ervaring met bestelwagens hebben waarin tamelijk wat kilo’s worden vervoerd. Tijd voor een praktijktest!

 

Ford e-Transit

Om te starten kijken we eerst even naar het specifieke demo model dat we mochten testen, de nieuwe Ford e-Transit. De 100% elektrische bestelwagen van de Amerikaanse producent markeert een belangrijke mijlpaal in de transitie naar elektrificatie in de bedrijfswagenmarkt. Als een volledig elektrische variant van de iconische Transit-serie, biedt deze bestelwagen een goede combinatie van vermogen, actieradius en veelzijdigheid. Een van de meest opvallende aspecten van de e-Transit is zijn krachtige elektrische aandrijflijn. Met een aanzienlijk koppel direct beschikbaar, biedt de e-Transit soepele acceleratie en een responsieve rijervaring. Om één van onze collega’s te quoten: “Als dagdagelijkse Tesla rijder was ik afgelopen weekend onder de indruk hoe vlot de e-Transit rijdt, bijna het gevoel van een normale personenwagen.”

De 67 kWh-batterij levert voldoende vermogen om zware ladingen te vervoeren en een solide actieradius te bieden. Hoewel het afhankelijk is van verschillende factoren, zoals rijstijl en wegomstandigheden, heeft de e-Transit op papier een WLTP actieradius van 317km. Als we weten dat de gemiddelde afstand die vandaag met bestelwagens wordt afgelegd tussen de 120 en 170km ligt, is deze 317km voor de meeste dagelijkse bedrijfsactiviteiten ruim voldoende.

Met een maximum toelaatbaar laadvermogen van 1.758kg dekt de e-Transit ook heel wat verschillende gebruiksprofielen. Deze gebruiksprofielen zijn immers voor een groot deel de bepalende factor in de vraag of het haalbaar is om de vloot bestelwagens te elektrificeren.

Elektrische bestelwagens zijn na personenwagen de volgende evolutie die snel zal volgen. Rekening houdend met een enkele honderden kilo's aan laadgewicht wilt de consument toch vlot 300km kunnen rijden.

De praktijk

Om te bepalen of elektrische bestelwagens mogelijk zijn binnen de vloot, is de belangrijkste stap het correct analyseren van de gebruiksprofielen. Stroohm analyseert op basis van reëel gemeten data en biedt advies op onder meer volgende vragen:

  • Hoe worden de bestelwagens gebruikt? (continu op de baan zoals bij last-mile leveringen of eerder enkele beperkte verplaatsingen per dag zoals bij techniekers?)

  • Staan ze lang stil en zouden ze dus opgeladen kunnen worden? (op de werf voor techniekers? ; op het depot voor leveringen? ; …)

  • Hoeveel kilometers per dag worden momenteel gereden met onze diesel camionettes?

  • Hoe ver en hoe frequent zijn lange afstanden?

  • Wat zijn de praktische vereisten? (maximum toelaatbaar laadvermogen, koeling, …)


Voor Stroohm specifiek – en gelijkaardige technische profielen – is het voornamelijk belangrijk om voldoende rijbereik over te houden wanneer er ettelijke kilo’s worden geladen. Om dit te bepalen stelden we ons de vraag: “wat zou het verschil in verbruik zijn tussen een rit zonder lading en de exact zelfde rit met een lading van 500kg?”.

Om dit correct te weten te komen deden we 2 exact gelijke ritten met volgende specificaties:

  • ± 25km afstand

  • Mix van zone 30, bebouwde kom, zone 70, zone 90 en autosnelweg (@120km/u)

  • Beide testen vlak na elkaar om verschillen in verkeer en weer te voorkomen

  • 1 bestuurder en 1 passagier

  • Eénmaal 0 kg in de laadruimte en éénmaal 500kg in de laadruimte


De testresultaten

Wat blijkt in de praktijk? Zonder lading noteerden we met de Ford e-Transit in de eerste kilometers (zone 30 en 50) een verrassend laag verbruik van zo’n 15 à 17kWh/100km. Dit zou zelfs voor een personenwagen een mooie prestatie zijn.

Van zodra we de autosnelweg opreden ging het verbruik logischerwijs de hoogte in richting 25 à 27kWh/100km. Halverwege onze geplande tour keerden we terug op hetzelfde traject en kwamen na een totale afstand van 24,3km (38:31min ; gem. 38km/u) uit op een zeer respectabel gemiddeld verbruik van 22kWh/100km. Op basis van de 67kWh batterij zou een ‘lege’ e-Transit een dikke 300km kunnen afleggen. Helemaal niet ver van de theoretische WLTP waarde dus.

500kg aan turbo-beton zakjes in de laadruimte later was het tijd voor kopie-test nummer 2. Buiten het gewicht bleven alle parameters inclusief de rijstijl gelijk en wisten we de impact van het gewicht op het rijbereik.

In de eerste kilometers was er nauwelijks een verschil te merken in het verbruik (16 à 18kWh/100km). Op de autosnelweg bij 120km/u zagen we wel een groter verschil. Het verbruik piekte even richting de 30kWh/100km, wat nog steeds best in orde is. Mocht je enkel autosnelweg rijden met de e-Transit zou je immers nog steeds meer dan 200km in de praktijk kunnen rijden. Fors meer dan de 120 à 170km gemiddelde cijfers dus.

Na 24,1km (38:32min ; gem. 37km/u) gaf de boordcomputer ons voor trip 2 een verbruik aan van 25kWh/100km. Een verschil van 3kWh/100km (of een kleine 14%) ten opzichte van een trip zonder lading. Mét een lading van 500kg zou het rijbereik dus rond de 270km liggen.

Conclusie

Op basis van de algemene gemiddelden van 120 à 170km per dag zou de Ford e-Transit – en bij uitbreiding andere recente e-LCV’s – met een reële actieradius tussen de 200 en 300km ruim voldoende dekking bieden qua dagelijkse afstanden.

Om een grootschalige implementatie van elektrische bestelwagens uit te rollen spelen zoals eerder aangehaald nog heel wat andere factoren mee. Een correcte analyse van de geografisch efficiënte inzet van LCV’s én de mogelijke uitrol van laadinfrastructuur thuis of op kantoor/depot/magazijn zal duidelijk maken welke functiegroepen of zelfs welke specifieke medewerkers de overstap al kunnen maken. Gelijktijdig zal ook duidelijk worden voor wie het op korte termijn nog niet haalbaar is en vanaf welk punt dit dan wel mogelijk zou zijn.

Neem contact met één van onze experts via fleet.services@stroohm.be en kom te weten hoe de elektrificatie van uw bestelwagens uitgerold kan worden.

By Matthias Soetewey
Senior EV-Expert
Fleet.services@stroohm.be

 

Ontvang jouw offerte

Is uw bedrijf al een Stroohm klant? Neem dan contact op met uw Vlootverantwoordelijke voor een laadpunt voor bij u thuis. Als uw bedrijf nog geen Stroohm klant is, nodigen wij u uit om ons de contactgegevens van uw Vlootverantwoordelijke (of uzelf in geval van een éénmanszaak) mede te delen in de volgende stappen en wij nemen spoedig contact op.

1 laadpunt bij mij thuis

Laadpunt(en) bij de medewerker(s) thuis

Laadpunt(en) op kantoor

Laadpunten in een residientiële parking

Laadpassen voor publieke laadpalen

Ontvang jouw offerte

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.