Impact elektriciteitsprijs op je wagenpark

Impact elektriciteitsprijs op je wagenpark

De kranten staan de laatste maanden vol over stijgende gas- en elektriciteitsprijzen. Welke impact heeft dit op de elektriciteit prijs van medewerkers die een elektrische wagen thuis laden? En loont het de moeite om nog elektrisch te rijden of ben je terug beter af met een klassieke wagen op brandstof? Want ook brandstofprijzen zijn de laatste maanden sterk gestegen.

 

HOE WERKEN DE ELEKTRICITEITSPRIJZEN?

Net zoals in andere producten zijn er ook verschillende markten om elektriciteit te kopen. Om je behoefte (baseload) in de toekomst af te dekken, kan je kopen op ENDEX. Voor korte termijn markten bestaat er BELPEX om op uurbasis voldoende te hebben voor je verbruik. En dan is er nog de onbalansmarkt op kwartierbasis die prijzen geeft. Best een complex gebeuren.

Als consument zijn er  niet 1 maar wel 3 verschillende prijzen voor residentiële op de Belgische markt aangezien de groene stroom certificaten afhankelijk zijn per gewest. Er zijn immer geen windmolens en weinig zonnepanelen in Brussel waardoor de prijzen in dit gewest altijd lager zijn.

Ook belangrijk om te begrijpen is dat de marktprijs voor een variabel contract pas gekend is na afloop van de maand. Het is immers een maand gemiddelde van die maand. De CREG kan dit pas na afloop publiceren. Je kan dus nooit het tarief van januari toepassen op januari want die was nog niet gekend. We zijn verplicht om altijd tarieven uit het verleden naijlend toe te passen op de huidige maand. Er is dus een zekere vertraging op de terugbetaling. Bij stijgende prijzen krijg je eerst te weinig. Bij dalende prijzen wordt je nadien nog te hoog terug betaald. Zo werkt het systeem. Bovendien is er geen kliksysteem op elektriciteit waardoor de residentiële prijzen ook volledig terug zakken wanneer de groothandelsprijzen dalen.

We werken hieronder exclusief met de CREG tarieven die gemiddelde tarieven berekenen in de markt voor een gezin met een enkelvoudige teller en 3500kWh jaarverbruik. Er zijn dus goedkopere maar ook duurdere leveringscontracten beschikbaar in de markt. CREG baseert zich enkel op nieuwe leveringscontracten, terwijl oudere vaste contracten beduidend lager zijn momenteel.

 

WAT DOEN DE BRANDSTOF- EN ELEKTRICITEIT PRIJZEN?

Wat betreft elektriciteit hebben we de laatste jaren een stabiele prijs gekend voor particulieren. Maar we stellen een recente stijging vast op de markt. Maar er zijn verschillende markten. Vooreerst is er een groothandelsmarkt die de prijzen in de toekomst weergeeft maar ook op korte. Dat vertaalt zich thuis in een contract met een energieleverancier op basis van een vast of een variabel contract. Een vast contract is eerder gebaseerd op een prijs voor aankoop in de toekomst. Terwijl wie vandaag een variabel contract heeft, deze grotendeels gebaseerd is op de marktprijs van volgend kwartaal. Beide markten zijn gestegen. Maar voor wie een vast contract heeft afgesloten voor de prijsstijging, verandert er helemaal niets. Die blijven gewoon aan het vaste tarief dat werd afgesloten elektriciteit afnemen.

 

 

 

Voor diesel en benzine is er ook een sterke stijging vast te stellen de laatste jaren. Sinds de terugval begin Corona is een sterke klim ingezet en halen we opnieuw record prijzen. De prijs voor diesel B10 stijgt naar 1,826 euro per liter, een toename van 3,4 eurocent. Los van deze stijgingen weten we dat het Cliquet systeem eventuele prijsdalingen maar gedeeltelijk teruggeeft. Een forse daling staat dus niet direct op het menu.

 

 

BLIJFT ELEKTRICITEIT GOEDKOPER DAN BRANDSTOF?

Dat is de vraag aangezien beide markten stijgen. De elektriciteitsprijzen  zijn pas gekend na afloop van die maand. Dat is bij brandstof niet het geval. Die is gekend voor de komende maand.  Dus de laatste sterke prijsstijging diesel en benzine in februari 2022 valt momenteel even buiten beschouwing. We nemen de maand januari 2022 waar beide nu beschikbaar zijn.  De kostprijs na alle fiscale voordelen bedraagt voor elektrisch rijden in Vlaanderen 6,71€/100km terwijl diesel 9,67€/100 bedraagt en benzine zelfs 11,19€/100km. Elektrisch rijden blijft ook nu nog steeds meer dan 30% voordeliger dan diesel en 40% goedkoper dan benzine. Dat is een terugval, aangezien het voorheen 50 tot 55% goedkoper was tov diesel per gereden km. Maar het loont nog steeds, zeker wie zijn elektriciteitscontract niet heeft vernieuwd of wie zonnepanelen heeft.

Belangrijk in de opmaak van een juiste TCO van een wagenpark is dus een goede kennis van de elektriciteitsmarkt en de evolutie. Anders heb je onverwachte kosten die niet zijn opgenomen.

Een gemiddeld verbruik van 18kWh/100km voor elektrisch, 6,5l voor Diesel en 7,5l voor benzine

 

3 TIPS VOOR MEDEWERKERS DIE THUIS LADEN

Tip 1: Wie een vast contract heeft thuis voor elektriciteit dat is afgesloten voor de herfst 2021 blijft aan dit lager vast tarief gedurende de hele contractduur. Bij afloop wordt dit pas geactualiseerd aan de geldende tarieven van dat moment. Wie in deze situatie zit, geniet dus van fors hogere terugbetalingstarieven maar betaalt zelf dus beduidend minder. Niet veranderen van energiecontract is dan uiteraard aangeraden.

TIP 2: Aan de huidige elektriciteitsprijzen is het best interessant om aan zonnepanelen te denken. De terugverdientijden vallen terug van 7j naar 3j mocht de huidige energieprijs zo hoog blijven, wat eerder uitzonderlijk scenario is. Maar dat deze investering een goed idee blijft, is zeker.  Zelfs met een slimme meter en capaciteit tarief bestaan er slimme laadoplossingen voor je elektrische wagen om de kost hiervoor te minimaliseren of zelfs goedkoper uit te vallen dan met een analoge meter. 

TIP 3: Wie vandaag een leveringscontract afsluit met zijn energieleverancier van pakweg 1, 2 of 3 jaar is niet verplicht om onder dat energiecontract te blijven gedurende heel de duurtijd zoals bij een GSM abonnement. Je kan hier op het einde van elke maand kosteloos wijzigen van leverancier. Zeker nuttig voor wanneer de marktprijzen terug gaan zakken.

Bart Massin