Je hebt één of zelfs een tweede elektrische wagen in het gezin en je wil die wagen comfortabel snel kunnen laden. Maar al gauw blijkt dat je huidige aansluiting ruim onvoldoende is en verzwaren qua elektrische aansluiting is de enige optie.  Dan is de vraag hoe je je elektrische aansluiting Fluvius kunt verzwaren. Welke stappen moeten er ondernomen worden en wanneer kan ik dan best de laadpaal laten installeren?

 

Is een verzwaring nodig?

Daarvoor dien je eerst te achterhalen wat je huidig type aansluiting is. Dit kan men te weten komen door naar de meterkast van uw netbeheerder te gaan kijken wat er precies aanwezig is.

Let wel op dat hier heel wat verwarring kan ontstaan.  als u hier geen kennis van heeft is het best om contact op te nemen met uw netbeheerder, in Vlaanderen is dit Fluvius. Dat kan je door te bellen naar 078  35 35 34 of via de Fluvius website. Neem alvast je EAN nummer bij de hand welke op je jaarlijkse afrekening staat vermeld (niet op je maandelijkse voorschotten).

Wanneer je het spanningsnet en het amperage kent, dien je  te kijken naar de laadsnelheid van de wagen die je wenst. Om dit na te gaan, kijk je op www.ev-database.nl of vraag je dit even na bij uw concessiehouder.

Als voorbeeld nemen we even de Tesla model 3 omdat dit het meest verkochte model is vandaag op de Belgische markt.

Hieruit kunnen we afleiden dat de wagen op een spanningsnet van 230V+N maximaal 32A zal kunnen nemen. Heb je momenteel een aansluitwaarde van 40A, dan heb je nog 8A (=1.800W reserve) over. Dit is in wezen te weinig wanneer we in de woning nog andere apparaten gaan gebruiken zoals wasmachine , droogkast , vaatwas, warmtepomp , kookvuur, sauna, etc..

We mogen hier vanuit gaan dat de hoofdzekering op onze meterkast zal uitschakelen wanneer één van deze apparaten gebruikt worden in combinatie met het laden van onze wagen. 

Dan zijn er 2 opties om dit opgelost te krijgen.

  1. Verzwaren van ons spanningsnet
  2. “Smart charging” gebruiken

Hoe verloopt de procedure tot verzwaring?

Wanneer we dus wensen om onze elektrische aansluiting Fluvius te verzwaren gaan we eerst contact opnemen met onze netbeheerder (Fluvius in Vlaanderen) of het wel praktisch mogelijk is om de toevoer te verzwaren. Er kunnen namelijk enkele punten zijn waardoor op de huidige installatie geen verzwaring kan voorzien worden door een te kleine voedingskabel van de straat naar de woning.  Maar niet in elke straat is gegarandeerd een 3x 400V net aanwezig. Soms ben je beperkt tot wat er fysiek aanwezig is in je straat. Om te weten welke stroomwaarde er best nodig is om onze installatie te verzwaren is een advies verreist van Stroohm of uw eigen huis elektricien.

In dit geval zouden we adviseren om een stroomtoevoer van 63A (230V +N) (in geval van 3x 400V zou een 32A aangeraden zijn) te nemen. Zo hebben we nog 31 A over als onze wagen aan het opladen is. U kan vrijblijvend een offerte aanvragen via Fluvius. We geven hier enkele voorbeelden van verzwaring, maar deze zijn louter indicatief want verschillen situatie per situatie.  Hierbij enkele voorbeelden van kosten:

50A, 230V 11,5kVA => €203,05
3x20A, 400V 13,9kVA => €181,8
3x25A, 400V 17,3kVA => €273,25
3x32A, 400V 22,2kVA => €405,05

Wanneer de offerte is ontvangen van Fluvius en u bent ermee akkoord dan dienen er nog enkele voorbereidende stappen te gebeuren. Uw volledige elektrische installatie zal moeten voorbereid worden naar het amperage en aantal fasen dat gewenst is. Dat betekent dat uw elektricien de verdeelkast zal moeten aanpassen naar de nieuwe toestand. Bij deze aanpassing komen er ook kosten bij , gelieve hier zeker ook een offerte voor te vragen bij uw elektricien.

Nadat de aanpassingen zijn gebeurd door de elektricien dient heel de woning en de verdeelkast gekeurd te worden door een onafhankelijk keuringsorganisme. Hiervoor dient je elektricien een ééndraadschema en situatieschema op te maken.  Alle bestaande inbreuken moeten worden aangepakt volgens het AREI ( Algemeen Reglement van de Elektrische Installaties). Heel je installatie moet dus in orde zijn, anders zal deze nooit door de keuring geraken. Als dit allemaal in orde is, en van zodra u het keuringsattest ontvangen heeft kan u een afspraak maken met uw netbeheerder om de verzwaring te laten uitvoeren. Bij verzwaring van 1 naar 3 fasen dient uw elektricien wel aanwezig te zijn om mee de overschakeling uit te voeren.

Als al deze stappen genomen zijn en de installatie is verzwaard dan kan u de afspraak maken met Stroohm Services om uw laadpunt te installeren.

Wil je bv enkel je installatie verzwaren qua amperage, ook dan moet je je installatie laten aanpassen en keuren naar het gewenste amperage. Een administratieve en financiële molen die niet iedereen wilt doorlopen, maar soms moet het gewoon.

Smart charging als alternatief?

Een alternatief  voor sommige situaties is om je bestaande aansluiting maximaal te benutten ipv je elektrische aansluiting Fluvius te verzwaren. Je hebt dus de juiste netspanning, maar je kan niet continu laden aan maximale snelheid omdat je ook verbruikers hebt die samen met je wagen de maximale aansluiting overschrijden. Dan is het een kwestie om je wagen niet samen te laden met het verbruik van je warmtepomp, sauna, zwembad, inductiekookplaat etc..  Het is dan een kwestie om een extra meter te plaatsen of je slimme meter van Fluvius uit te lezen en het real time verbruik door te communiceren aan je laadpunt. Zo weet die exact wat heel je woning verbruikt en wat je nog over hebt om aan je wagen te geven. Elke seconde wordt dus het maximaal beschikbare vermogen gebruikt voor de wagen. Voor heel wat huishoudens is dat een oplossing, maar als je 2 wagens wil laden, kan je nu eenmaal geen extra vermogen toveren en is een verzwaring noodzakelijk. Reken qua installatiekost -afhankelijk van het merk laadpaal – tussen de 200€ en de 500€ inclusief installatie. Bij sommige merken is er een abonnementskost , bij andere dan weer niet. Bij Stroohm Services bieden we advies op maat als je hier meer over wilt weten.

bron: NewMotion

 

Ontvang jouw offerte

Is uw bedrijf al een Stroohm klant? Neem dan contact op met uw Vlootverantwoordelijke voor een laadpunt voor bij u thuis. Als uw bedrijf nog geen Stroohm klant is, nodigen wij u uit om ons de contactgegevens van uw Vlootverantwoordelijke (of uzelf in geval van een éénmanszaak) mede te delen in de volgende stappen en wij nemen spoedig contact op.

1 laadpunt bij mij thuis

Laadpunt(en) bij de medewerker(s) thuis

Laadpunt(en) op kantoor

Laadpunten in een residientiële parking

Laadpassen voor publieke laadpalen

Ontvang jouw offerte

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.