Het verschil tussen snelladen en thuis of publiek laden?

Het verschil tussen snelladen en thuis of publiek laden?

Om de batterij in je elektrische wagen op te laden, heb je elektriciteit nodig. Afhankelijk of je gelijkstroom of wisselstroom gebruikt (DC of AC), gaat het laadproces sneller of trager. In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen beide en we gaan ook dieper in op de verschillende stekkertypes.

Een klassiek stopcontact maakt gebruik van wisselstroom. Om een batterij op te laden, heb je echter gelijkstroom nodig. Daarom is elke elektrische wagen standaard uitgerust met een transformator die wisselstroom (AC) omzet naar gelijkstroom (DC). Dat omzetproces beperkt de maximale laadcapaciteit en is verschillend per wagen.

Een laadstation: driefasig vs eenfasig laden

Om thuis sneller te laden, maak je gebruik van een zogenaamd laadstation met driefase spanning. Daarmee laad je tot 22 kiloWatt op (of bijna 7 keer sneller dan aan een standaard eenfasig stopcontact). Het laadproces verloopt veilig én kan bovendien gemonitord worden. In de toekomst zal het laadstation zelfs rekening kunnen houden met de verschillende dag- en nachttarieven van de energieleveranciers en enkel op de meest voordelige momenten elektriciteit afnemen. De gewone publieke laadpalen die je publiek in de steden of in parkeergebouwen vindt, zijn meestal 11kW en tegenwoordig 22kW uitgevoerd.

De publieke snellaadpaal (DC)

Nog sneller laden kan aan een publieke snellaadpaal. Die levert geen wisselstroom want die wordt eerst in de paal omgezet naar gelijkstroom. De snelheden waarmee je kan laden variëren tussen 43 en 50 kiloWatt. Deze laadpalen kan je eenvoudig herkennen doordat er reeds een of meestal meerdere dikke laadkabels aanhangen. Deze zijn nodig om het hogere vermogen te kunnen dragen zonder dat de kabel zou smelten.

DC-laden met het Tesla Supercharger-netwerk

Tesla-rijders kunnen naast de snellaadpalen ook gebruikmaken van de zogenaamde Superchargers. Dat zijn oplaadstations van Tesla die rechtstreeks gelijkstroom in de batterij pompen aan 120 kiloWatt. Daarmee laad je een lege Tesla-batterij in maximaal 45 minuten weer helemaal op. De nieuwste generatie DC-laders waar men vandaag over spreekt, halen zelfs laadsnelheden tot 350 kiloWatt en zouden de komende jaren worden geïnstalleerd op 400 locaties over Europa. Dan kan je 100km laden per 5 minuten.

De verschillende stekkertypes

Om de batterij van je elektrische wagen aan te sluiten op een gewoon stopcontact is de Mennekes-stekker type 1 of 2 de standaard. Hij kan zowel een- als driefasig laden. De zogenaamde Yazaki-stekker komt het meest voor bij elektrische auto’s uit de Verenigde Staten en Japan zoals de Nissan Leaf. Met deze stekker kan er op maximaal 1 fase geladen worden.

Om te laden op gelijkstroom gebruik je de ChaDeMo-stekker (Nissan Leaf, Kia Soul EV) of de COMBO-stekker (BMW i3, Volkswagen e-Golf, Mercedes B250e).

 

Bij Stroohm hebben we alle expertise in huis om je zorgeloos te laten rijden, we matchen de juiste kabel bij je wagen en het juiste laadstation zodat je wagen altijd veilig en performant kan laden. Kijk op onze website voor meer info.

Bart Massin