AANGEPAST ZOMERAKKOORD: Hybride of elektrisch?

AANGEPAST ZOMERAKKOORD: Hybride of elektrisch?

België haalt de klimaatdoelstelling niet

België moet een inhaalbeweging maken om de klimaatdoelstellingen 2020 alsnog te halen. We blijven onder andere veel te veel CO2 uitstoten. Maar ook qua fijn stof zijn we wereldkampioen en we mogen aan de Europese “court of justice” momenteel uitleggen waarom we de luchtvervuiling overschrijden. Daarom moet er dringend beleidsmatig werk worden gemaakt van een groenere fiscaliteit op heel wat domeinen. Ook de automobielsector moet een tandje bijsteken naast de industrie, overheden en huishoudens.

De regering buigt voor lobby vervuilende plug-in hybrides

De huidige generatie plug-in hybrides zijn voornamelijk ontwikkeld vanuit een fiscaal en niet zozeer vanuit een ecologisch punt. Daarom werd er vanuit de overheid terecht een aanpassingen aangekondigd waarbij er vanaf 2020 moest voldaan worden aan de norm van 1kWh batterij per 100kg auto. Door de sterke lobby van de fiscale plug-in hybrides werd deze norm afgezwakt tot 0,6kWh/100kg zodat een handvol plug-in hybrides hier vandaag aan voldoen. Nu blijkt dat door de lobby deze norm nog verder wordt afgezwakt tot 0,5kWh/100kg waardoor het gros van de plug-in hybrides plots kan blijven genieten van 100% fiscale aftrekbaarheid terwijl ze in de praktijk tussen de 7 en 10liter fossiele brandstof verbruiken per 100km. Er wordt een maximumgrens van 50 gr/km CO2 ingevoerd als onderdeel van deze ratio, maar ook deze grens wordt reeds vandaag door het merendeel van de Plug-In Hybrides behaald.

Beleid voor elektrische mobiliteit ?

Primordiaal is dat elektrische wagens die aangedreven worden met elektriciteit die geproduceerd wordt met lage CO2 fiscaal voorrang krijgt om onze klimaatdoelstellingen alsnog te behalen.

Door bijna elke vervuilende plug-in hybride dezelfde fiscaliteit te gunnen als elektrische wagens, ontbreekt er een fiscale incentive om elektrische wagens te promoten. Vooreerst is de aanwezigheid van een batterij in een plug-in hybride wagen geen garantie dat deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt door de bestuurder. Het huidig systeem is daarom niet waterdicht omdat het zijn doel niet kan garanderen. Ofwel dient de kost van de daadwerkelijk verbruikte fossiele brandstof sterk verhoogd te worden ofwel dient deze technologie – die als overgang beschouw wordt – nu fiscaal uit te doven.

In deze nieuwe situatie zullen de nieuwe 100% elektrische wagens zoals de Renault Zoe, VW e-Golf, de Nissan Leaf en de nieuwe Tesla Model 3 geen specifiek fiscaal voordeel meer genieten tegenover Plug-In Hybrides. Deze zijn essentieel voor de verduurzaming van de Belgische vloot zodat 100% elektrische voertuigen een toegankelijker product worden.

 

Rechtvaardig beleid voor echte Plug-in hybride rijders

Vandaag wordt de “slechte” en “goede” bestuurder van een plug-in hybride over dezelfde kam geschoren. Niet de aanwezigheid van een batterij maar wel het gebruik van de stekker en het niet gaan tanken aan de pomp levert een positieve impact op de klimaatdoelstellingen. Iemand die op 15km van z’n werk of treinstation woont en amper benzine of Diesel tankt rijdt de-facto bijna zuiver elektrisch. Daarom dient niet de grootte van de batterij maar eerder het gebruik ervan aangemoedigd te worden. Anders gezegd: het gebruik van fossiele brandstof moet fors duurder worden voor bedrijven.

Concrete voorstellen

– Plug -in hybrides en voertuigen op vervuilende brandstoffen mogen maximaal 75% fiscale aftrekbaarheid genieten

– De fiscale aftrekbaarheid van fossiele brandstof (tankkaarten) afschaffen

– De norm van 0,5kWh/100kg stapsgewijs verhogen naar 1kWh/100kg tegen 2020 als incentive voor de automobiel- en leasing industrie om verder te vergroenen

– Een verdere vergroening van de Voordeel Alle Aard ten voordele van zero emissie voertuigen. Dit kan bijvoorbeeld door het afschaffen van de maximumgrens voor CO2 bij de berekening van de VAA alsook het afschaffen van het minimum van €1250 per jaar voor zero emissie voertuigen.

Bart Massin