Dat er een ganse transitie aan de gang is in de automotive wereld hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. De push richting duurzaam ondernemen maar zeker ook de politieke en sociale druk zorgen ervoor dat heel wat autoconstructeurs ingrijpende veranderingen doorvoeren in hun aanbod. Als constructeur is het echter niet evident om zo maar even een volledige ommezwaai qua R&D te realiseren. Zijn er markten waarin zulke transitie al eens is voorgekomen? Zijn het misschien nieuwe spelers die op de voorgrond zullen treden? En vooral, wie zouden die ‘game-changers’ dan kunnen zijn, voornamelijk op de fleet markt? Wie deelt de kaarten opnieuw uit?

Déjà-vu

Wanneer we puur naar de automotive markt kijken zal het een eerste keer zijn dat er zulke ingrijpende veranderingen plaatsvinden. De markt waar auto’s in serie worden geproduceerd is dan ook nog maar een slordige 120 jaar oud. In die tijd hebben heel wat merken zich stevig kunnen vestigen. Wanneer we kijken naar Europa gaat het dan voornamelijk om de Duitsers zoals Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. Maar vergeet zeker andere merken zoals Volvo, Opel, Peugeot, Renault, Fiat en anderen niet. Dit zijn allemaal merken waarvan we weten dat ze al een hele tijd ieder voor hun doelgroep prima wagens maken. Maar een merk dat dat echt voor een ontwrichting van de markt zorgde? Goh, niet echt. En toch voelt het aan alsof er een verandering zit aan te komen die we kennen.

Laten we even vergelijken met een andere markt die weliswaar nog heel wat jonger is, de markt van de mobiele telefonie. Wie waren diegenen die zich als eerste sterk konden vestigen en zo dé referentie in de markt werden? Motorola, Blackberry maar vooral Nokia. Je kan je ongetwijfeld nog de Nokia 3310 herinneren, de telefoon die robuuster dan gepantserde tank was. Voor velen hun eerste en meest memorabele mobiele telefoon.

Nu, voor Nokia gingen de zaken zeer goed tot en met 2007. Wat is er nadien gebeurd? De introductie van een zekere Apple iPhone zorgde met zijn enorme technologische vooruitgang voor een tamelijke schokgolf op de markt. Niet toevallig zag je de resultaten van Nokia snel en heftig dalen vanaf 2008. De reden hiervoor was simpelweg dat Nokia zich comfortabel voelde en de nood niet voelde om sterk te innoveren. Gevolg? Exit Nokia als een van de grootste spelers op markt van de mobiele telefonie.

Ready player 1?

Het is natuurlijk nog te vroeg om te zeggen of we op de automotive markt eenzelfde volledige ommezwaai qua merken zullen zien. Wat we wel waarnemen is dat in de gehele transitie naar elektrische wagens de conventionele merken vrij laat de stap hebben gezet of nog gaan zetten. Zeker de merken die goed scoren op de Fleet markt laten nog wat op zich wachten.

De intrinsieke transitie vanuit de automotive markt is tenslotte niet aangezwengeld door de gevestigde waarden. Er is wordt heel wat geschreven over Elon Musk en Tesla maar tenslotte zijn zij op dit moment met afstand marktleider qua 100% elektrische personenwagens. Nog niet zo heel lang geleden werd er met hen gelachen en werd de volledige onderneming als een bubbel omschreven. Meer en meer beginnen de conventionele spelers echter te merken dat ze marktaandeel verliezen omdat ze geen alternatief kunnen aanbieden. En dit aan een merk dat qua reputatie en ervaring nog op een volledig ander niveau staat dan zijzelf.

Player 2 has entered the game

Tesla heeft heel wat op gang gebracht binnen de auto-wereld. Er zijn anderen die eveneens snel hebben ingespeeld op de transitie naar elektrisch rijden en zij die eerstdaags met ground-breaking modellen op de markt komen. Hier zie je vooral Aziatische en Amerikaanse spelers.

Azië

Als wereldwijd grootste markt voor EV zijn er enkele constructeurs die al enkele jaren ervaring hebben opgedaan in het bouwen van elektrische wagens. Nissan, Hyundai en Kia zijn vrij snel op markt gekomen met onder meer de Leaf, Kona en de Niro. Anderzijds zijn er nieuwe constructeurs die de komende jaren snelle stappen kunnen nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan BYD (BuildYourDreams) die naast personenwagens ook elektrische bussen produceren. Maar ook NIO, Aiways en Byton zijn constructeurs om de komende jaren op te volgen.

BYD

Het in 1995 opgerichte BYD (Build Your Dreams) is in zijn kern eigenlijk een pionier op vlak van batterij technologie. Minder bekend in Europa maar een gigant op wereldvlak. Om de groei aan te duiden: Warren Buffet investeerde in 2008 meer dan $230 miljoen, die qua waarde sindsdien meer dan vervijfvoudigd zijn.

BYD ontwikkelt en produceert batterijen voor een hele waaier aan toepassingen gaande van smartphones en laptops tot industriële toepassingen om het energienet te stabiliseren. Ongeveer de helft van het bedrijf focused zich echter op de automotive markt (BYD Auto, gestart in 2003). Als marktleider in het commercialiseren van elektrische bussen hebben ze momenteel wereldwijd zo’n 40.000 exemplaren rondrijden, waaronder 30 bij Brussels Airport. Daarnaast zijn er door BYD in totaal ongeveer 800.000 elektrische (BEV + PHEV) modellen op de baan gezet. Niet echt een kleine speler dus.

NIO

NIO is dan weer wel een veel jongere partij die werd opgericht in 2014 met hun hoofdzetel in Shanghai. Bij de introductie werd ook gelijk hun eerste model voorgesteld, de sportwagen EP9. Een 2-zitter met meer dan 1.300pk die werd ontwikkeld in samenwerking met hun Formule E racing afdeling. 6 EP9 werden verkocht aan de investeerde voor 2,5 miljoen euro per stuk. Naast een sportwagen bieden ze intussen ook 3 SUV modellen aan. Intussen heeft NIO zo’n 32.000 elektrische wagens op de baan gezet.

Verder werken zij ook volop aan de ‘charging-experience’ met heuse Battery Swap Stations waar je in enkele minuten met een volledig opgeladen batterij je reis kan verder zetten. Intussen staan er 18 van zulke stations naast de G4 autostrade in China (Beijing – Hong Kong).

BYTON

Nog recenter, en met een vleugje Europa, is het in 2017 opgerichte Byton uit Hong Kong. Byton werd opgericht door voormalige BMW en Nissan executives. Bij Byton staat de technologie echt centraal. In de eigen woorden maakt Byton namelijk geen auto’s, maar ‘rijdende smart devices’. Het 48 inch (jawel) scherm in hun eerste model, de M-Byte, is hiervan een bewijs. Echter verkoopcijfers zijn nog niet bekend aangezien er momenteel alleen nog maar reservaties kunnen geplaatst worden. De mate van het succes van Byton moeten we dus nog even afwachten. Vanaf dit jaar zouden de levering in China moeten starten en vanaf begin 2021 zijn ook Noord-Amerika en Europa aan de beurt. Byton zegt al 50.000 orders binnen te hebben voor de M-Byte.

USA

Als markt die steeds sterk wil inzetten op technologie zien we een heel aantal merken opkomen die qua aanbod de conventionele merken wel eens zouden kunnen verassen. Tesla is hier uiteraard een voorbeeld van. Daarnaast zijn er ook Rivian en de ruwe Bollinger die sterk inzetten op zware SUV en off-road markt terwijl een Lucid Motors bijvoorbeeld weer meer inzet op luxe.

 

Rivian

Waaraan denk je als je aan een auto denkt in de USA? Juist, een grote bonkige off-road SUV genre Ford F150. Dit is ook net de niche waarop het in 2009 opgerichte Rivian zich toelegt. Een ander verschil met Tesla is dat Tesla zich meer out als zijnde een tech-bedrijf, eerder dan een autoconstructeur. Bij Rivian gaat men eerder richting het klassieke beeld van een autoconstructeur en zie je dan ook dat er investering vanuit die wereld komen. Zo heeft Ford Motor Company $500 miljoen geïnvesteerd nadat ook Amazon al $700 miljoen investeerde in de start-up.

Zal Rivian zo baanbrekend zijn als Tesla? Hoogstwaarschijnlijk niet in aantal verkopen, gigantische SUV’s zijn buiten de USA namelijk minder handig. Door het partnership met Ford, de investering van Amazon en potentieel nog anderen in de toekomst zijn ze wel veelbelovend om op zijn minst de EV plannen van partners behoorlijk te accelereren.

Lucid Motors

Opgericht in 2007, en in de eerste jaren gefocust op het ontwikkelen van batterijen voor EV, is Lucid Motors. Zij zijn echt gericht op het ontwikkelen van luxe elektrische wagens. Dit lijkt ook te werken want het concept model van de Lucid Air wist enkele grote investeerders te overtuigen. Vorig jaar in April werd een investering van meer dan 1 miljard dollar door het Public Investment Fund of Saudi Arabia afgerond. Hierdoor kan het team van Lucid op volle kracht werken aan de commerciële lancering en productie van de Lucid Air, waarvan de eerste levering nog in 2020 zouden moeten doorgaan. Ook eentje om naar uit te kijken dus.

Press enter to continue

Hoe gaat de automarkt nu uiteindelijk evolueren? Is het spel uitgespeeld? Wel, we zullen het verder moeten aankijken. Wij zijn er alvast van overtuigd dat de transitie van de markt nog zal versnellen en de samenstelling van de spelers door elkaar zal schudden. Wij stellen jullie in de komende weken en maanden alvast voor aan alle karakters waaruit je kan kiezen om het spel te spelen. We’ll keep you posted!

Ontvang jouw offerte

Is uw bedrijf al een Stroohm klant? Neem dan contact op met uw Vlootverantwoordelijke voor een laadpunt voor bij u thuis. Als uw bedrijf nog geen Stroohm klant is, nodigen wij u uit om ons de contactgegevens van uw Vlootverantwoordelijke (of uzelf in geval van een éénmanszaak) mede te delen in de volgende stappen en wij nemen spoedig contact op.

1 laadpunt bij mij thuis

Laadpunt(en) bij de medewerker(s) thuis

Laadpunt(en) op kantoor

Laadpunten in een residientiële parking

Laadpassen voor publieke laadpalen

Ontvang jouw offerte

Vindt u de juiste laadoplossing niet?

Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk voor een gesprek.